REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie podatku VAT a samochód z zaświadczeniem VAT-2

zaświadczenie VAT-2
zaświadczenie VAT-2
SEAT

REKLAMA

REKLAMA

Od kwietnia 2014 r. za sprawą nowelizacji przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług wielu podatników zostało obciążonych ograniczeniami w zakresie odliczeń VAT od samochodów użytkowanych w firmie. W przypadku pojazdów, które nie spełniają ustawowych wymogów, podatnicy mogą odliczać jedynie 50% od nabycia oraz pozostałych kosztów z nimi związanych (z pewnymi wyjątkami co do paliwa). Na pełne odliczenie podatku VAT rozwiązaniem jest zgłoszenie danego samochodu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, co niesie za sobą dodatkowe obowiązki - często bardzo trudne do wypełnienia. Pojawia się jednak pytanie, jakie zasady obowiązują podatników posiadających pojazdy z zaświadczeniem VAT-2?

Zasady odliczeń podatku VAT od samochodów

Zasadą ogólną odliczeń od samochodów poniżej 3,5 tony wykorzystywanych w działalności gospodarczej jest prawo do pomniejszania podatku należnego tylko o 50% wartości podatku VAT naliczonego przy nabyciu pojazdu oraz wydatków związanych z jego eksploatacją. Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania w dwóch przypadkach:

REKLAMA

  1. jeżeli samochody są wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej oraz
  2. pojazdy są konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Jeżeli omawiane samochody użytkowane przez podatnika w firmie spełniają jeden z powyższych warunków, wówczas uzyskuje on prawo do pełnych odliczeń podatku VAT od wszelkich wydatków poniesionych na dany pojazd (nabycie, zakup paliwa, koszty bieżącej eksploatacji). Jednak zaraz po wejściu zmian w życie wiele wątpliwości wśród podatników spowodowała kwestia zrozumienia pojęcia “samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej”. W celu wyjaśnienia zagadnienia należy odnieść się do przepisów ustawy o VAT.

Przy 50% odliczeniu VAT od samochodów uważaj na fiskusa!

Samochód wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT za samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej uważa się:

  • pojazd, którego sposób użytkowania przez podatnika wyklucza użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
  • pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie w ten sposób będzie nieistotne.

REKLAMA

W pierwszym przypadku podatnik zobowiązany jest do zgłoszenia samochodu jako firmowy do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26. Co istotne, potwierdzeniem użytkowania takiego pojazdu wyłącznie w działalności jest prowadzona szczegółowa ewidencja przebiegu pojazdu dla celów VAT, a zasady użytkowania w działalności powinny zostać określone w specjalnie sporządzonym regulaminie. Dotyczy to pojazdów, których konstrukcja nie wyklucza ich użycia na potrzeby inne niż związane z działalnością, którymi w większości przypadków są samochody osobowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W drugim przypadku konieczne jest określenie, jakie wymogi konstrukcyjne spełniają pojazdy, gdyż tylko wtedy podatnicy mogą odliczać 100% podatku VAT bez prowadzenia szczegółowej i dokonywania zgłoszeń do urzędu.

Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Konstrukcja pojazdu umożliwiająca pełne odliczenie VAT

Do pojazdów samochodowych, których konstrukcja wyklucza ich użycie na potrzeby inne niż związane z działalnością gospodarczą (lub powoduje, że ich użycie w ten sposób będzie nieistotne), zalicza się pojazdy posiadające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

  • klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van (zaświadczenie VAT-1) lub
  • z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków (zaświadczenie VAT-3).

REKLAMA

Dodatkowo do omawianych pojazdów zaliczyć można samochody, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu (zaświadczenie VAT-4) oraz pojazdy specjalne w rozumieniu art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT (m.in. koparka, ładowarka).

W przypadku pojazdów posiadających zaświadczenia VAT-1, VAT-3 oraz VAT-4 konieczne jest posiadanie dokumentów z przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego, wydanych przez okręgową stację kontroli pojazdów, oraz odpowiedniego wpisu do dowodu rejestracyjnego.

Co istotne, wspomniane badanie techniczne, które zostało przeprowadzone jeszcze przed wejściem w życie nowelizacji przepisów, oraz wydane na jego podstawie zaświadczenie VAT-1 zachowują swoją ważność, zatem podatnik nie ma obowiązku przeprowadzać go ponownie. Posiadanie tego zaświadczenia kwalifikuje więc podatnika do pełnego odliczania podatku VAT od wszystkich wydatków eksploatacyjnych związanych z pojazdem, w tym również zakupu paliwa.

Użytkowanie prywatnego samochodu w firmie


Samochód z zaświadczeniem VAT-2 wydanym przed 1 kwietnia 2014 r.

Jak widać, w powyżej przytoczonych przepisach nie ma wzmianki o pojazdach samochodowych, które posiadają zaświadczenie VAT-2. Czy oznacza to dyskwalifikację takiego pojazdu z pełnych odliczeń w przypadku braku zgłoszenia go do urzędu i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu dla potrzeb VAT? Niestety - tak.

Zaświadczenie VAT-2 wydane przed 1 kwietnia 2014 r. uzyskały pojazdy, które według wtedy obowiązujących przepisów posiadają więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu.

W związku z powyższym podatnik użytkujący wspomniany samochód w działalności gospodarczej nie ma prawa do odliczenia 100% podatku VAT, jeżeli nie zgłosi pojazdu do urzędu skarbowego oraz nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu. Nie należy również zapominać o sporządzeniu regulaminu wykorzystywania pojazdu w firmie. 

Dodatkowe badanie techniczne samochodów firmowych

Zaświadczenie VAT-2 wydane po 1 kwietnia 2014 r.

Ustawodawca, wprowadzając nowe przepisy w odliczeniu podatku VAT od samochodów, zmienił również zasady przyznawania zaświadczeń w przypadku badań przeprowadzonych po 1 kwietnia 2014 r.

Otóż podatnik, który posiada samochód z zaświadczeniem VAT-4 (kabina kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu), zobowiązany był po nowelizacji przepisów do ponownego przeprowadzenia badania technicznego w terminie do 30 czerwca - potwierdzającego prawo do pełnych odliczeń VAT. Wówczas uzyskał nowe zaświadczenie, które obecnie jest nazywane VAT-2 (spełnienie warunków przewidzianych w art. 86a ust. 9 pkt 2). 

Jednocześnie zaświadczenie VAT-1 zostało zastąpione nazwą: VAT-1a - dla pojazdów spełniających warunki przewidziane w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a;

Natomiast zaświadczenie VAT-3 obecnie stanowi: VAT-1b - dla pojazdów spełniających warunki przewidziane w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. b.

W związku z powyższym aby stwierdzić, czy samochód z zaświadczeniem VAT-2 pozwala odliczać 100% podatku, należy zwrócić uwagę, w jakim terminie zostało wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów. W tym celu konieczne jest posiadanie dodatkowych dokumentów, na których widnieje dokładna data badania, gdyż sam wpis w dowodzie rejestracyjnym będzie niewystarczający.

Jeżeli zaświadczenie VAT-2 zostało wydane po 1 kwietnia 2014 r., wówczas podatnik ma pełne prawo do odliczeń VAT. W przeciwnym przypadku obowiązuje omówione wcześniej ograniczenie 50%, chyba że pojazd zostanie zgłoszony do urzędu oraz będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu.

Dofinansowanie na rozwój firmy 2014 - 2015 r.

Autor: zespół wfirma.pl - księgowość online

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA