| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Samochód i majątek > Jakie są i na czym polegają strategie realizacji logistyki w firmie?

Jakie są i na czym polegają strategie realizacji logistyki w firmie?

Strategie realizacji logistyki w firmie określają wagę i podejście kierownictwa do kwestii zaopatrzenia, przepływu i transportu. Strategie logistyczne zwykle dopasowuje się do konkretnych klientów – a dokładniej, do ich wartości i opłacalności.

Strategie logistyczne dotyczą głównie sposobów kalkulacji kosztów logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dźwigni kosztowej, a także warunków przemieszczania i magazynowania produktów. Szczególnej staranności w doborze strategii logistycznej wymaga sytuacja, w której następuje zróżnicowanie form obsługi, z uwzględnieniem wielu elementów fizycznej dystrybucji w kanałach logistycznych. Na uwagę w związku z tym zasługują następujące strategie form obsługi produktu:

Strategia całkowitych kosztów logistycznych – polega na likwidowaniu bądź minimalizowaniu konfliktu między kosztami transportu a kosztami obsługi zapasów. Stosując tę strategię, wybieramy jeden z dwóch wariantów. W pierwszym z nich wybór rodzaju transportu może być wykorzystywany do kreowania przewagi konkurencyjnej, a zwłaszcza wtedy, gdy odbiorca zamawia towar u więcej niż jednego dostawcy. Wtedy właśnie jakość usługi logistycznej, podobnie jak cena, może mieć wpływ na wybór dokonywany przez odbiorcę produktu. Wariant ten oznacza wybór niższego poziomu zapasów w obsłudze „od drzwi do drzwi”. W drugim przypadku koszty transportu nie są używane do kreowania przewagi konkurencyjnej. W tej sytuacji koszty transportu, przy danej szybkości dostawy oraz niezawodności usług transportowych, osiągają poziom kosztów obsługi zapasów w transporcie pomiędzy miejscem lokalizacji nadawców i odbiorców.

Strategia zróżnicowania dystrybucji – oznacza, że nie wszystkie produkty logistyczne muszą być dostarczone z uwzględnieniem takiego samego poziomu świadczenia usług logistycznych. Punktem wyjścia w budowaniu strategii zróżnicowania dystrybucji jest określona lokalizacja magazynów, a także gromadzenie zapasów według ich ściśle określonego podziału na grupy. Mogą być one dostarczane z firmy produkcyjnej do odbiorcy lub też różnymi środkami transportu, po uprzednim skompletowaniu wielkości ładunków i dostosowaniu ich do przestrzenności i ładowności tych środków.

Przeczytaj również: W jaki sposób rozliczyć koszt zakupu samochodu ciężarowego

Ponadto, istnieje możliwość stosowania strategii mieszanej, tzn. takiej, która będzie się charakteryzować niższymi kosztami logistycznymi niż strategia pojedyncza.

Strategia odraczania – która polega na tym, że termin obsługi i przemieszczenia produktu do odbiorcy powinien być odroczony dopóty, dopóki nie wpłynie zamówienie od odbiorcy. Filozofia tej strategii polega na unikaniu obsługi produktu w oczekiwaniu na to, kiedy wystąpi popyt i w jakiej formie.

Polecamy serwis Leasing

Strategia dostaw zbiorczych albo zespolonych – to połączenie realizowanego właśnie zamówienia i wydania z magazynu z zamówieniem, które przyszło później. Pozwala to na zwiększenie wielkości ładunku, co w konsekwencji wpłynie na niższy koszt obsługi produktu. Ekonomiczną siłą tej strategii jest tworzenie dużych ładunków dla małych jednostek.

Strategia standaryzacji – polega na zmniejszeniu różnorodności produktów zgodnej z oczekiwaniami rynkowymi, jednak bez znaczącej podwyżki kosztów logistycznych tej operacji.

Autor: Elżbieta Gołembska. Artykuł jest fragmentem książki Kompendium wiedzy o logistyce Wydawnictwo Naukowe PWN

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Fornalczyk (CEO)

Partner Założyciel, COMPER

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »