| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Samochód i majątek > Jakie są i na czym polegają strategie realizacji logistyki w firmie?

Jakie są i na czym polegają strategie realizacji logistyki w firmie?

Strategie realizacji logistyki w firmie określają wagę i podejście kierownictwa do kwestii zaopatrzenia, przepływu i transportu. Strategie logistyczne zwykle dopasowuje się do konkretnych klientów – a dokładniej, do ich wartości i opłacalności.

Strategie logistyczne dotyczą głównie sposobów kalkulacji kosztów logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dźwigni kosztowej, a także warunków przemieszczania i magazynowania produktów. Szczególnej staranności w doborze strategii logistycznej wymaga sytuacja, w której następuje zróżnicowanie form obsługi, z uwzględnieniem wielu elementów fizycznej dystrybucji w kanałach logistycznych. Na uwagę w związku z tym zasługują następujące strategie form obsługi produktu:

Strategia całkowitych kosztów logistycznych – polega na likwidowaniu bądź minimalizowaniu konfliktu między kosztami transportu a kosztami obsługi zapasów. Stosując tę strategię, wybieramy jeden z dwóch wariantów. W pierwszym z nich wybór rodzaju transportu może być wykorzystywany do kreowania przewagi konkurencyjnej, a zwłaszcza wtedy, gdy odbiorca zamawia towar u więcej niż jednego dostawcy. Wtedy właśnie jakość usługi logistycznej, podobnie jak cena, może mieć wpływ na wybór dokonywany przez odbiorcę produktu. Wariant ten oznacza wybór niższego poziomu zapasów w obsłudze „od drzwi do drzwi”. W drugim przypadku koszty transportu nie są używane do kreowania przewagi konkurencyjnej. W tej sytuacji koszty transportu, przy danej szybkości dostawy oraz niezawodności usług transportowych, osiągają poziom kosztów obsługi zapasów w transporcie pomiędzy miejscem lokalizacji nadawców i odbiorców.

Strategia zróżnicowania dystrybucji – oznacza, że nie wszystkie produkty logistyczne muszą być dostarczone z uwzględnieniem takiego samego poziomu świadczenia usług logistycznych. Punktem wyjścia w budowaniu strategii zróżnicowania dystrybucji jest określona lokalizacja magazynów, a także gromadzenie zapasów według ich ściśle określonego podziału na grupy. Mogą być one dostarczane z firmy produkcyjnej do odbiorcy lub też różnymi środkami transportu, po uprzednim skompletowaniu wielkości ładunków i dostosowaniu ich do przestrzenności i ładowności tych środków.

Przeczytaj również: W jaki sposób rozliczyć koszt zakupu samochodu ciężarowego

Ponadto, istnieje możliwość stosowania strategii mieszanej, tzn. takiej, która będzie się charakteryzować niższymi kosztami logistycznymi niż strategia pojedyncza.

Strategia odraczania – która polega na tym, że termin obsługi i przemieszczenia produktu do odbiorcy powinien być odroczony dopóty, dopóki nie wpłynie zamówienie od odbiorcy. Filozofia tej strategii polega na unikaniu obsługi produktu w oczekiwaniu na to, kiedy wystąpi popyt i w jakiej formie.

Polecamy serwis Leasing

Strategia dostaw zbiorczych albo zespolonych – to połączenie realizowanego właśnie zamówienia i wydania z magazynu z zamówieniem, które przyszło później. Pozwala to na zwiększenie wielkości ładunku, co w konsekwencji wpłynie na niższy koszt obsługi produktu. Ekonomiczną siłą tej strategii jest tworzenie dużych ładunków dla małych jednostek.

Strategia standaryzacji – polega na zmniejszeniu różnorodności produktów zgodnej z oczekiwaniami rynkowymi, jednak bez znaczącej podwyżki kosztów logistycznych tej operacji.

Autor: Elżbieta Gołembska. Artykuł jest fragmentem książki Kompendium wiedzy o logistyce Wydawnictwo Naukowe PWN

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Castrol

Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »