| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Samochód i majątek > Jaki jest zakres kluczowej a jaki pomocniczej działalności logistycznej?

Jaki jest zakres kluczowej a jaki pomocniczej działalności logistycznej?

Znajomość różnicy między tymi dwoma rodzajami działań logistycznych pomoże ci w kilku ważnych momentach istnienia firmy. Na przykład: na początku istnienia firmy, kiedy masz mało pieniędzy, kiedy nie masz ochoty długo pracować.

Kluczowa działalność jest – jak mówi nazwa – kluczowa. Bez niej nie ma co marzyć o transakcjach, klientach i wpłatach na konto. Działalność pomocnicza jest działalnością wzmacniającą istniejącą działalność. Generalnie też jest niezbędna w istnieniu firmy, ale jeśli przez jakiś czas będzie ona prowadzona z doskoku, bez specjalnego planowania, to trudno, świat się nie zawali, klienci nie uciekną do konkurencji.

Do kluczowej działalności logistycznej zalicza się:

  • standaryzację produktów i usług – w tym określenie życzeń i potrzeb klienta, projekt produktu lub usługi, prognozę sprzedaży, zarządzanie jakością, tworzenie Logistycznego Systemu Informacji,
  • działalność transportową – wybór gałęzi trasy, wybór technologii przewozu, rozkład jazdy, wyposażenie, koszty transportu,
  • magazynowanie i obsługę zapasów – wybór lokalizacji magazynów, liczba i wielkość magazynów, rotacja zapasów, wyposażenie magazynów, dokumentacja obrotu magazynowego,
  • proces zamówień – wybór liczby dostawców, otwarcie i przyjęcie zamówień, określenie form zamówień, przygotowanie zamówień, realizacja zamówień.

Przeczytaj również: Używanie samochodu prywatnego w działalności gospodarczej

Z kolei pomocnicza działalność logistyczna to:

  • zaopatrzenie – kierunki dostaw, wielkość zakupów, źródła zakupów, wielkość powtarzalnych zakupów, częstotliwość dostaw,
  • współpraca z dystrybucją – planowanie miejsc dystrybucji, wybór kanałów dystrybucji, pakowanie i oznaczanie towarów, kompletacja i de kompletacja dostaw, projektowanie pakietu obsługi klienta,
  • współpraca z produkcją – tworzenie partii dostaw, rodzaj i czas przygotowania wysyłek, opakowanie transportowe, dyspozycja ruchem pojazdów, jednostki ładunkowe,
  • systemy informatyczne – gromadzenie informacji, przetwarzanie informacji, systemy doradcze, sieci rozległe, systemy eksperckie.

Autor: Elżbieta Gołembska. Artykuł jest fragmentem książki Kompendium wiedzy o logistyce Wydawnictwo Naukowe PWN

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Kędzia

Przemysław Kędzia, prezes Business Media Software Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »