| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Samochód i majątek > Jaki jest zakres kluczowej a jaki pomocniczej działalności logistycznej?

Jaki jest zakres kluczowej a jaki pomocniczej działalności logistycznej?

Znajomość różnicy między tymi dwoma rodzajami działań logistycznych pomoże ci w kilku ważnych momentach istnienia firmy. Na przykład: na początku istnienia firmy, kiedy masz mało pieniędzy, kiedy nie masz ochoty długo pracować.

Kluczowa działalność jest – jak mówi nazwa – kluczowa. Bez niej nie ma co marzyć o transakcjach, klientach i wpłatach na konto. Działalność pomocnicza jest działalnością wzmacniającą istniejącą działalność. Generalnie też jest niezbędna w istnieniu firmy, ale jeśli przez jakiś czas będzie ona prowadzona z doskoku, bez specjalnego planowania, to trudno, świat się nie zawali, klienci nie uciekną do konkurencji.

Do kluczowej działalności logistycznej zalicza się:

  • standaryzację produktów i usług – w tym określenie życzeń i potrzeb klienta, projekt produktu lub usługi, prognozę sprzedaży, zarządzanie jakością, tworzenie Logistycznego Systemu Informacji,
  • działalność transportową – wybór gałęzi trasy, wybór technologii przewozu, rozkład jazdy, wyposażenie, koszty transportu,
  • magazynowanie i obsługę zapasów – wybór lokalizacji magazynów, liczba i wielkość magazynów, rotacja zapasów, wyposażenie magazynów, dokumentacja obrotu magazynowego,
  • proces zamówień – wybór liczby dostawców, otwarcie i przyjęcie zamówień, określenie form zamówień, przygotowanie zamówień, realizacja zamówień.

Przeczytaj również: Używanie samochodu prywatnego w działalności gospodarczej

Z kolei pomocnicza działalność logistyczna to:

  • zaopatrzenie – kierunki dostaw, wielkość zakupów, źródła zakupów, wielkość powtarzalnych zakupów, częstotliwość dostaw,
  • współpraca z dystrybucją – planowanie miejsc dystrybucji, wybór kanałów dystrybucji, pakowanie i oznaczanie towarów, kompletacja i de kompletacja dostaw, projektowanie pakietu obsługi klienta,
  • współpraca z produkcją – tworzenie partii dostaw, rodzaj i czas przygotowania wysyłek, opakowanie transportowe, dyspozycja ruchem pojazdów, jednostki ładunkowe,
  • systemy informatyczne – gromadzenie informacji, przetwarzanie informacji, systemy doradcze, sieci rozległe, systemy eksperckie.

Autor: Elżbieta Gołembska. Artykuł jest fragmentem książki Kompendium wiedzy o logistyce Wydawnictwo Naukowe PWN

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Olszewski

Elektrofarm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »