REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest sponsoring

Martyna Wosion
Czym jest sponsoring
Czym jest sponsoring

REKLAMA

REKLAMA

Sponsoring został zapoczątkowany w latach 30. ubiegłego wieku w Ameryce i niemal natychmiast odnotował imponujący i dynamiczny rozwój. Dziś jest to zjawisko znane i bardzo powszechne.

Ustawowa definicja sponsoringu brzmi: „ sponsorowaniem jest bezpośrednie lub pośrednie finansowanie albo współfinansowanie tworzenia lub rozpowszechniania audycji lub innych przekazów, przez podmiot niebędący nadawcą lub producentem audycji, dla upowszechnienia, utrwalenia lub podniesienia renomy nazwy, firmy, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora lub jego działalność”. 

REKLAMA

Sponsoring polega zatem na finansowaniu realizacji audycji radiowych lub programów telewizyjnych w zamian za reklamę (najczęściej bezpośrednio poprzedzającą emisję). Teraz jest to jeden z nieodłącznych elementów funkcjonowania mediów, a także dużych wydarzeń sportowych, kulturalnych i oświatowych. 

Sponsoring = reklama?

REKLAMA

Sponsoring jest szczególną formą reklamy. Uważa się, że jest to skuteczniejszy sposób dotarcia do świadomości konsumentów – poprzez połączenie danego produktu lub firmy z konkretnym, lubianym programem telewizyjnym, czy audycją radiową. Reklama sponsoringowa nie skupia się nie na produkcie lub usłudze i ich właściwościach (to jest zadanie klasycznej reklamy), ale na obiekcie sponsorowanym. Takie zabiegi mają charakter utrwalający wizerunek firmy, nie zaś informacyjny. 

Dopuszczalność korzystania ze sponsoringu wynika z konstytucyjnej zasady wolności gospodarczej. Warto jednak wspomnieć, że w porządku prawnej nie znajdziemy regulacji tej praktyki. Należy ona zatem do tzw. umów nienazwanych. 

Polecamy: ABC umów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje sponsoringu

Ze względu na sposób świadczenia możemy wymienić sponsoring: 

  •  Rzeczowy – sponsor oferuje swoje produkty sponsorowanemu – jest to swojego rodzaju wymiana bartelowa;
  •  Pieniężny – funkcję gratyfikacyjną pełni określona suma pieniężna;
  •  Usług – sponsor w zamian za reklamę świadczy określone usługi na rzecz sponsorowanego.

Przeczytaj także: Jakie regulacje prawne rządzą reklamą radiową i telewizyjną

Ponadto wyróżniamy sponsoring pasywny i aktywny. Aktywny polega na bezpośrednim finansowaniu przekazu radiowego lub telewizyjnego. Ustalony jest na mocy umowy między nadawcą, a sponsorem. 

W przypadku sponsoringu pasywnego nadawca nie jest w żaden sposób związany z osobą sponsora. Sponsor finansuje jakieś wydarzenie (lub jest jego organizatorem) i oferuje nadawcy np. ulgi w kosztach transmisji. Logo, czy nazwa firmy sponsorującej jest widoczne „mimowolnie” przy okazji fotografowania i nagrywania imprezy. 

Przykładem sponsoringu pasywnego może być sponsorowanie przez Orlen wyścigu Verva Racing Team, zaś Winiary objęło sponsoringiem aktywnym popularny program „Pascal gotuje”.



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA