| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Reklama > Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Podstawowym elementem reklamy jest odwołanie się do wyobrażeń konsumenta. Marki tworzą odpowiedni wizerunek, w taki sposób, by ich produkty kojarzone były z luksusem, łatwiejszym sprzątaniem i lepszą jakością życia. W jakich przypadkach tego typu działania posuwają się za daleko?

W porządku prawnym, a zwłaszcza w obrocie jednostronnie profesjonalnym to konsument jest stroną chronioną. Dlatego też ustawodawca stara się go zabezpieczyć przed reklamami, które zawierając zbyt perswazyjne hasła i w konsekwencji ograniczają umiejętność odbiorcy do oddzielenia fikcji od rzeczywistych właściwości towaru. 

Bezpodstawne wywołanie lęku

Wobec tego zabroniona jest reklama odwołująca się do uczuć klienta poprzez wywołanie lęku. Oczywiście może mieć to bardzo różny charakter – w takiej reklamie mogą zostać użyte obawy odbiorcy przez śmiercią, chorobą, zdrowiem bliskich, a także powodzią, włamaniem do mieszkania, czy wykluczeniem ze społeczeństwa. Jest to katalog otwarty, więc można się powołać na szereg innych przyczyn wywołania lęku. 

Obrazowym przykładem jest wycofanie z emisji reklamy szczepionki przeciwko pneumokokom. Sugerowała ona, że niezaszczepione dziecko jest w stanie zagrożonego życia, a w przekazie wykorzystany był wizerunek ciężko chorego dziecka. 

Reklama wykorzystująca przesąd

Wydaje się, że ustawodawca poprzez taką regulację chciał uchronić przesądnych klientów od podejmowania impulsywnych decyzji pod wpływem reklamy. Oczywiście samo sięganie do wierzeń ludowych, czy przesądów nie jest zabronione. Dopiero w chwili, kiedy reklama niepokojąco mocno opiera się na nich, sugeruje, że bez zakupu danego produktu, danej marki konsumenta z pewnością dosięgnie zła wróżba – wtedy możemy mówić o czynie nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Reklama dla dzieci

Dzieci są specyficzną grupą odbiorców. Są bardziej naiwne, żyją na przełomie świata rzeczywistego i własnych wyobrażeń oraz nie mają wiedzy o zasadach handlu, jaką dysponują ich rodzice. Wielkie koncerny doskonale to wykorzystują, tworząc coraz to nowe marki, sygnowane wizerunkiem ulubionych dziecięcych postaci. Nie bez powodu reklamy zabawek przesiąknięte są magią, kolorowym światem i miłą dla ucha muzyką.

Przeczytaj także: Czym jest działanie wprowadzające w błąd

Aby chronić małego konsumenta wprowadzono pewne ograniczenia. Mianowicie niedopuszczalna jest reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci, a także nakłaniająca je do namawiania opiekunów do zakupu określonych produktów. Ponadto wszelkie informacje powinny być przekazane językiem zrozumiałym dla kilkulatka oraz nie stwarzać wrażenia, że reklamowane artykuły zawierają niebywałe właściwości. 

Regulacje te mają na celu uniknięcie sytuacji, gdy dziecko szuka w sklepie mówiącej, czy latającej lalki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

dr Witold Florczak

Aktuariusz, Ekspert ds. wyceny rezerw na świadczenia pracownicze

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »