| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Reklama > Na czym polega merchandising

Na czym polega merchandising

Merchandising to komercjalizacja popularnych symboli w promocji towarów i usług. Jest to konstrukcja stosunkowo młoda w Polsce, jednak doskonale się przyjęła. Dziś w każdym sklepie bez trudu znajdziemy chusteczki z postacią Disneya i wody mineralne reklamowane przez znane aktorki.

Wyróżniamy trzy formy merchandisingu: 

  •  wykorzystanie postaci fikcyjnej
  •  personality merchandising
  •  merchandising wykorzystujący utwory plastyczne

Wykorzystanie postaci fikcyjnej

Najpopularniejszą formą merchandisingu jest komercjalizacja postaci wprost z filmów, kreskówek, czy bohaterów literackich. Grupą docelową są najczęściej dzieci, które bez wątpienia wolą jeść parówki sygnowane ulubioną bajkową postacią. Takie wykorzystanie postaci fikcyjnych może przybrać różnoraki wymiar – poprzez użycie wyglądu fizycznego, ale też głosu, charakterystycznych gestów i cech osobowości.

Najczęściej ten typ merchandisingu bazuje na umowach licencyjnych i umowach przenoszących prawa (jednak te ostatnie wykorzystywane są znacznie rzadziej). Niejednokrotnie umowy licencyjne opiewają na miliony dolarów.

Za pioniera na rynku komercjalizacji postaci fikcyjnych uważa się Georga Lucas’a - twórcę kultowych „Gwiezdnych Wojen”. To on w 1975 roku zrzekł się swojego honorarium w zamian za wyłączne prawo do produkcji gadżetów przedstawiających bohaterów. Pomysł okazał się bardzo trafiony i nietrudno się domyślić, że wciąż przynosi zyski. W Polsce biznes ten rozpoczął się w 1992 roku od produkcji różnego rodzaju książeczek i zabawek z wizerunkiem „Wojowniczych Żółwi Ninja”.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Personality merchandising

Personality merchandising polega na wykorzystaniu nazwiska, głosu lub wizerunku znanej osoby w celu promocji danego produktu. Oczywiście wykorzystanie cudzego wizerunku wymaga zgody tej osoby, dlatego też dziś niemal na całym świecie na forma reklamy jest sporą częścią dochodu dla popularnych celebrytów.

Doskonałym przykładem omawianego zagadnienia jest powiązanie Anety Kręglickiej, byłej miss, z produktami jednej z firm jubilerskich, Zygmunta Chajzera z proszkiem do prania, czy Kasi Cichopek z reklamą lalki Barbie.

Mimo, że tego typu działania są kosztowne dla producenta wygląda na to, że jest to i tak opłacalne. Świadczyć o tym może także fakt, iż coraz częściej gwiazdy decydują się na promocję swoim nazwiskiem własnych produktów – takich jak linii ubrań, perfum, a nawet poradnika o zdrowym odżywianiu.

Wykorzystanie dzieł sztuk pięknych

Wykorzystanie dzieł sztuk pięknych jest zjawiskiem coraz powszechniejszym. Ludzie są coraz bardziej świadomi, chętniej chodzą do muzeów, zatem produkty wykorzystujące np. znane obrazy znajdują cieszą się coraz większą popularnością.

Polecamy serwis: Prawo autorskie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Góral

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »