REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Martyna Wosion
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

REKLAMA

REKLAMA

Kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej reguluje ustawa Prawo Prasowe. Już od kilku lat regulacja ta budzi wiele wątpliwości i sporów, bo w istocie generuje tzw. błędne koło.

Przepisy mówią jasno: „Wydawca i redaktor nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń i reklam opublikowanych zgodnie z art. 36.” Zaś wspomniany art. 36 wprowadza wymóg, by reklama nie była sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego oraz by jej treść była w widoczny sposób oddzielona od materiałów dziennikarskich. 

REKLAMA

Pozornie te normy brzmią jasno. Jednak z brzmienia przepisu można wnioskować, że wydawca i redaktor nie ponoszą odpowiedzialności w sytuacji, gdy w ogóle nie powstają przesłanki do powstania odpowiedzialności. W tej sytuacji mamy do czynienia z ewidentną luką prawną, która mimo wielu krytycznych głosów, od kilku lat istnieje w niezmienionej formie. 

Czy zatem redakcja w pełni odpowiada za treść reklam? Z pobieżnej analizy omawianego przepisu wynikałoby, że tak. 

Jednak po głębszej analizie i takie rozwiązanie wywołuje wiele wątpliwości. Przede wszystkim, redakcja zwykle dostaje „produkt” gotowy do publikacji i nie ma prawa nanosić nią zmian.

Porównaj: Jakie regulacje prawne żądzą reklamą radiową i telewizyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po drugie, w chwili obecnej prawo reklamy jest bardzo rozbudowane, zawarte jest w wielu ustawach, wobec czego nie jest możliwe, by redakcja była w stanie wychwycić wszystkie wątpliwości natury prawnej. W takim przypadku redakcja byłaby zmuszona zatrudniać prawnika, specjalistę, który odpowiedzialny byłby za akceptację każdego projektu. Takie rozwiązanie oczywiście znacznie podniosłoby koszty utrzymania redakcji, jak i samej reklamy. 

Na postawie wielu opinii prawników, autorów oraz praktyków, a także orzecznictwa sądów, przyjmuje się, że odpowiedzialność redakcji ogranicza się do sytuacji, w której dla osoby zajmującej się na co dzień przekazami reklamowymi ich sprzeczność z prawem, czy dobrymi obyczajami powinna być oczywista. W każdym innym przypadku rozpatrywana jest staranność i rzetelność. 

W zakresie reklamy wprowadzającej w błąd odpowiedzialność spoczywa na przedsiębiorcy, ewentualnie twórcy reklamy. Wynika to z przekonania, że nie można obciążać redakcji badaniem właściwości, ani konkurencyjności każdego z reklamowanych produktów bądź usług.

Przeczytaj też: Gazety o zasięgu lokalnym i regionalnym

Omawiając kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej należy zaznaczyć, że wszelkie szkody wynikłe z naruszenia prawa, bądź spowodowane niestarannym działaniem redakcji lub przedsiębiorcy można rozwiązać za pomocą sprostowań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA