REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Martyna Wosion
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

REKLAMA

REKLAMA

Kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej reguluje ustawa Prawo Prasowe. Już od kilku lat regulacja ta budzi wiele wątpliwości i sporów, bo w istocie generuje tzw. błędne koło.

Przepisy mówią jasno: „Wydawca i redaktor nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń i reklam opublikowanych zgodnie z art. 36.” Zaś wspomniany art. 36 wprowadza wymóg, by reklama nie była sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego oraz by jej treść była w widoczny sposób oddzielona od materiałów dziennikarskich. 

REKLAMA

Pozornie te normy brzmią jasno. Jednak z brzmienia przepisu można wnioskować, że wydawca i redaktor nie ponoszą odpowiedzialności w sytuacji, gdy w ogóle nie powstają przesłanki do powstania odpowiedzialności. W tej sytuacji mamy do czynienia z ewidentną luką prawną, która mimo wielu krytycznych głosów, od kilku lat istnieje w niezmienionej formie. 

Czy zatem redakcja w pełni odpowiada za treść reklam? Z pobieżnej analizy omawianego przepisu wynikałoby, że tak. 

Jednak po głębszej analizie i takie rozwiązanie wywołuje wiele wątpliwości. Przede wszystkim, redakcja zwykle dostaje „produkt” gotowy do publikacji i nie ma prawa nanosić nią zmian.

Porównaj: Jakie regulacje prawne żądzą reklamą radiową i telewizyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po drugie, w chwili obecnej prawo reklamy jest bardzo rozbudowane, zawarte jest w wielu ustawach, wobec czego nie jest możliwe, by redakcja była w stanie wychwycić wszystkie wątpliwości natury prawnej. W takim przypadku redakcja byłaby zmuszona zatrudniać prawnika, specjalistę, który odpowiedzialny byłby za akceptację każdego projektu. Takie rozwiązanie oczywiście znacznie podniosłoby koszty utrzymania redakcji, jak i samej reklamy. 

Na postawie wielu opinii prawników, autorów oraz praktyków, a także orzecznictwa sądów, przyjmuje się, że odpowiedzialność redakcji ogranicza się do sytuacji, w której dla osoby zajmującej się na co dzień przekazami reklamowymi ich sprzeczność z prawem, czy dobrymi obyczajami powinna być oczywista. W każdym innym przypadku rozpatrywana jest staranność i rzetelność. 

W zakresie reklamy wprowadzającej w błąd odpowiedzialność spoczywa na przedsiębiorcy, ewentualnie twórcy reklamy. Wynika to z przekonania, że nie można obciążać redakcji badaniem właściwości, ani konkurencyjności każdego z reklamowanych produktów bądź usług.

Przeczytaj też: Gazety o zasięgu lokalnym i regionalnym

Omawiając kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej należy zaznaczyć, że wszelkie szkody wynikłe z naruszenia prawa, bądź spowodowane niestarannym działaniem redakcji lub przedsiębiorcy można rozwiązać za pomocą sprostowań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA