| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Reklama > Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej reguluje ustawa Prawo Prasowe. Już od kilku lat regulacja ta budzi wiele wątpliwości i sporów, bo w istocie generuje tzw. błędne koło.

Przepisy mówią jasno: „Wydawca i redaktor nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń i reklam opublikowanych zgodnie z art. 36.” Zaś wspomniany art. 36 wprowadza wymóg, by reklama nie była sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego oraz by jej treść była w widoczny sposób oddzielona od materiałów dziennikarskich. 

Pozornie te normy brzmią jasno. Jednak z brzmienia przepisu można wnioskować, że wydawca i redaktor nie ponoszą odpowiedzialności w sytuacji, gdy w ogóle nie powstają przesłanki do powstania odpowiedzialności. W tej sytuacji mamy do czynienia z ewidentną luką prawną, która mimo wielu krytycznych głosów, od kilku lat istnieje w niezmienionej formie. 

Czy zatem redakcja w pełni odpowiada za treść reklam? Z pobieżnej analizy omawianego przepisu wynikałoby, że tak. 

Jednak po głębszej analizie i takie rozwiązanie wywołuje wiele wątpliwości. Przede wszystkim, redakcja zwykle dostaje „produkt” gotowy do publikacji i nie ma prawa nanosić nią zmian.

Porównaj: Jakie regulacje prawne żądzą reklamą radiową i telewizyjną

Po drugie, w chwili obecnej prawo reklamy jest bardzo rozbudowane, zawarte jest w wielu ustawach, wobec czego nie jest możliwe, by redakcja była w stanie wychwycić wszystkie wątpliwości natury prawnej. W takim przypadku redakcja byłaby zmuszona zatrudniać prawnika, specjalistę, który odpowiedzialny byłby za akceptację każdego projektu. Takie rozwiązanie oczywiście znacznie podniosłoby koszty utrzymania redakcji, jak i samej reklamy. 

Na postawie wielu opinii prawników, autorów oraz praktyków, a także orzecznictwa sądów, przyjmuje się, że odpowiedzialność redakcji ogranicza się do sytuacji, w której dla osoby zajmującej się na co dzień przekazami reklamowymi ich sprzeczność z prawem, czy dobrymi obyczajami powinna być oczywista. W każdym innym przypadku rozpatrywana jest staranność i rzetelność. 

W zakresie reklamy wprowadzającej w błąd odpowiedzialność spoczywa na przedsiębiorcy, ewentualnie twórcy reklamy. Wynika to z przekonania, że nie można obciążać redakcji badaniem właściwości, ani konkurencyjności każdego z reklamowanych produktów bądź usług.

Przeczytaj też: Gazety o zasięgu lokalnym i regionalnym

Omawiając kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej należy zaznaczyć, że wszelkie szkody wynikłe z naruszenia prawa, bądź spowodowane niestarannym działaniem redakcji lub przedsiębiorcy można rozwiązać za pomocą sprostowań.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Onwelo

Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »