REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

Martyna Wosion
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

REKLAMA

REKLAMA

Bez wątpienia Internet jest najsilniej rozwijającym się medium. W chwili obecnej może on pełnić funkcję telewizji, radioodbiornika oraz tzw. okna na świat. Nic dziwnego, że reklamodawcy chętnie wykorzystują ten środek przekazu.

Błyskawiczny rozwój Internetu nie pociągnął za sobą równie dynamicznej zmiany ustawodawstwa. Mimo, że liczy on już kilkadziesiąt lat, wciąż tworzone są przepisy prawne, które miałyby wprowadzić ramy dla samowolnych działań użytkowników. 

REKLAMA

Reklama w Internecie jest kusząca – dociera do ogromnej rzeszy odbiorców, jest stosunkowo trwała i tania. Z drugiej strony, przedsiębiorca nie ma możliwości wybrania grupy docelowej, a dzisiejsi internauci z łatwością ignorują nacierające zewsząd banery.

W polskim porządku prawnym nadal brakuje jednoznacznej regulacji dotyczącej tzw. prawa Internetu. Nie ulega jednak wątpliwości, że kwestie dotyczące reklamy stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji są zabronione bez względu na środek przekazu.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

REKLAMA

Źródłem wielu problemów z zaklasyfikowaniem reklamy internetowej jest jej ponadnarodowy charakter. Strony internetowe docierają do najdalszych zakątków globu, stąd pojawia się pytanie o zasięg obowiązywania prawa. Przyjmuje się, że właściwe prawo jest tego kraju do którego mieszkańców kierowana jest reklama. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem naruszania polskiego prawa jest łamanie ciszy wyborczej przez użytkowników Facebooka, między innymi poprzez zamieszczania komentarzy dotyczących wyborów w językach innych niż Polski. 

Przy rozważaniu tego problemu nie ma znaczenia obywatelstwo, miejsce zamieszkania, ani siedziba reklamodawcy. Pewnym ułatwieniem w ocenie może być język przekazu, aczkolwiek kwestia ta może nie być kluczowa. Stopień naruszenia prawa, a także jego skutki i społeczną szkodliwość każdorazowo ocenia sąd in concreto.
Oczywiście przekaz internetowy, mimo że często może sprawiać wrażenie anonimowego, nie może w żadnym wypadku naruszać prywatności i innych dóbr osobistych osoby korzystającej. Ze względu na zasięg, choćby najmniejsze naruszenie prywatności użytkownika może pociągnąć dla niego katastrofalne skutki. 

REKLAMA

Skutki mogą być także odczuwalne dla firmy – świadczy o tym niedawny proces między portalem Nasza – Klasa, a jego użytkownikiem. Powód oskarżył portal o naruszenie swoich dóbr osobistych poprzez wykorzystanie jego zdjęcia w reklamie, która widoczna była tylko i wyłącznie na koncie danego użytkownika.

Pamiętać należy, że w internetowych wydaniach prasy obowiązują takie same zasady jak w przypadku tradycyjnych egzemplarzy, nawet jeśli wykorzystywane są w nich elementy charakterystyczne tylko dla przekazów elektronicznych (takich jak ruchome aplikacje, quizy itp.). Kwestie takiej reklamy reguluje Prawo Prasowe.

Przeczytaj też: Gdzie się reklamować

Oczywiście ze względu na specyficzny charakter Internetu w którym łatwo pozostać anonimowym i gdzie niemal każdy może założyć własną stronę internetową, czy bloga, często trudno jest oddzielić reklamę od osobistych odczuć użytkowników i prawa do ich głoszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA