| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Reklama > CSR – a co to takiego

CSR – a co to takiego

Od jakiegoś czasu obserwujemy olbrzymie zainteresowanie tematyką CSR. Jak się jednak okazuje, samo pojęcie nie jest zbyt dobrze znane, a co za tym idzie, często mylnie rozumiane także przez osoby zajmujące się marketingiem.

Co to jest CSR?

CSR, czyli Corporate Social Responsibility (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu), to współczesna filozofia biznesu, która zakłada, że firma bierze całkowitą odpowiedzialność za wpływ, jaki jej działalność ma na klientów, pracowników i otaczające ją środowisko (także naturalne). Celem tej koncepcji jest wpisanie się w ideę zrównoważonego rozwoju gospodarczego, poprzez znalezienie równowagi pomiędzy wydajnością i zyskownością przedsiębiorstwa a pożytkiem społecznym. Firma, deklarująca zaangażowanie w CSR, słucha swojego otoczenia, ale też wyciąga wnioski z tego, co usłyszy. W ten sposób, mówi się, że zyskuje „ludzką twarz”.

W tym miejscu należy wykluczyć kwestie finansowe. CSR-em nie będzie na pewno działanie nastawione na zysk. Oczywiście zyski ze Społecznej Odpowiedzialności są i będą wartością dodaną, którą możemy uzyskać dzięki niej, jednak nie mogą stać się priorytetem firmy. To właśnie odróżnia CSR od Public Relations. Wszelkie zachowania, mające na celu „sprzedaż” firmy pod pojęciem bardzo szlachetnego określenia, jakim jest Corporate Social Responsibility, mijają się z celem.

Żeby więc nie rozminąć się zasadniczo z ideą, należy spojrzeć na nią w kontekście długofalowym. Z takiej perspektywy możemy dostrzec liczne korzyści, które wynikają z zastosowania koncepcji w swojej firmie.

Porównaj: Jak wykorzystać innowację w biznesie - firma obuwnicza

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że odpowiedzialna społecznie firma skupia wokół siebie lojalnych klientów i pracowników, którzy w znacznie większym stopniu zaufali jej działaniom. Otwarta polityka firmy, a także jej „ekologiczne” aspekty budzą zaufanie i budują pozytywną reputację firmy. Przy okazji możemy zyskać również przychylność lokalnej społeczności i władz, zwłaszcza jeżeli nasza firma będzie w stosunku do nich bezkonfliktowa.

Zaangażowanie społeczne

Stosując politykę zaangażowania społecznego, mając po swojej stronie oddanych klientów i pracowników, łatwiej będzie nam znaleźć inwestora czy otrzymać pożyczkę. Partnerzy oraz banki chętniej współpracują z firmami, które posiadają pozytywny wizerunek w swoim otoczeniu. To zresztą nie jedyny aspekt związany z finansami – poprzez dobre opinie o naszej firmie, krążące w otoczeniu, możemy pozyskać najlepszych specjalistów do pracy. Osoby, które posiadają wysokie kwalifikacje, znacznie częściej interesują się atrakcyjnymi na rynku pracy przedsiębiorstwami. Dobrzy pracownicy sami szukają do nas drogi.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »