| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Reklama > Jak zarządzać systemem identyfikacji wizualnej

Jak zarządzać systemem identyfikacji wizualnej

System identyfikacji wizualnej wymaga sprawowania nad nim nieustannej kontroli i kierownictwa. Nawet drobne zmiany lub zaniechania mogą wywołać znaczne i nieodwracalne skutki.

Działania, mające na celu wykreowanie systemu identyfikacji, rozkładają się często na wiele lat. Punktem wyjścia jest opracowanie przez zleceniobiorcę projektu systemu i dostarczenie go do akceptacji zleceniodawcy. W fazie opracowywania i oceny projektu należy mieć na uwadze, czy spełnia on przedstawione wcześniej warunki, jak:
► wyróżnianie firmy wśród konkurentów,
► podkreślanie jej indywidualnego charakteru,
► łatwą zauważalność i zapamiętywalność.

Polecamy: Na czym polega system identyfikacji wizualnej

Projekt powinien także odznaczać się elastycznością i możliwością adaptacji. Elastyczność należy rozpatrywać przewidując zmiany, które mogą zachodzić w otoczeniu przedsiębiorstwa oraz ewolucję profilu i zakresu jego działalności. Jeśli np. myślimy o częstych zmianach przedmiotu działalności, powinniśmy nadać wizualizacji charakter bardziej uniwersalny, a nie typowo branżowy czy specjalistyczny.

Przewidując ekspansję na rynki zagraniczne warto się zastanowić, czy wyraźnie „narodowe” elementy systemu (nazwa, znak firmowy i in.) nie okażą się barierą zawodową. Przystosowawczość elementów systemu to przede wszystkim łatwość ich zastosowania do różnych celów, np.: projektowanie opakowań, ogłoszeń reklamowych, oznaczeń budynków, samochodów i inne.

Pielęgnowanie istniejącego systemu identyfikacji firmy jest postrzegane jako oszczędzanie na kosztach bieżących i odcinanie kuponów od wcześniej poczynionych nakładów. Nawet nieznaczne, na pierwszy rzut oka zmiany mogą zburzyć istniejący obraz, który traci tym samym siłę oddziaływania, podczas gdy nowy musi dopiero zdobywać sobie rynkową pozycję”. Kontynuacja jest szczególnie wskazana, gdy elementy systemu mocno tkwią w świadomości partnerów przedsiębiorstwa. Pomimo tych przestróg, kurczowe trzymanie się niegdyś stworzonych koncepcji może jednak okazać się równie szkodliwe jak częste zmiany.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Dlatego należy okresowo dokonywać oceny słabych i mocnych stron systemu (tzw. SWOT corporate design). Analiza atutów i słabości oraz szans i zagrożeń powinna uwzględniać przede wszystkim:
► współczesność,
► doskonałość wykorzystania symboliki i koloru,
► zauważalność,
► zdolność wywoływania pożądanych skojarzeń,
► zapamiętywalność.
Potrzebę dokonania modyfikacji może uzasadniać:
► przyjęcie błędnych rozwiązań, niedostosowanych do profilu działalności firmy,
► ujawniona niesprawność komunikacyjna systemu, będąca następstwem niekompetencji projektantów lub błędnych sposobów wdrażania,
► zmiany zachodzące w otoczeniu, a zwłaszcza wśród konkurentów,
► pojawienie się nowych możliwości oddziaływania na rynek,
► ewolucja stylów, mody i gustów estetycznych odbiorców,
► liczne naśladownictwa osłabiające oddziaływanie systemu,
► zmiany polityczne i ekonomiczne w życiu społecznym,
► zmiany własnościowe.

Autor: Anna Jeleńska, Joanna Polańska- Solarz. Artykuł jest fragmentem książki Własna firma - jak założyć i prowadzić. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »