| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.

Zakupy tradycyjne

  • Do tej pory reklamowanie towarów było możliwe dzięki przepisom ustanawiającym instytucje „niezgodności towaru z umową”. Po wejściu w życie ustawy o prawach konsumenta „niezgodność towaru z umową” zostanie zastąpiona rękojmią. Obowiązywać będą tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji.

Do umów, które zawarłeś przed wejściem w życie ustawy będzie stosować się przepisy dotychczasowe, czyli uprawnienia z tytułu niezgodności z umową.

  • W ramach rękojmi (dawniej „niezgodności towaru z umową”) będziesz mógł domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów. Sprzedawca będzie mógł bronić się tylko poprzez niezwłoczną wymianę lub naprawę.

Jeśli wada zakupionego towaru jest istotna, można od razu żądać wymiany lub zwrotu pieniędzy. Jeśli natomiast jest to mniej istotna wada, sprzedawca może ją naprawić, ale tylko raz. Później musi zgodzić się np. na żądanie wymiany towaru.

  • Będziesz musiał zostać poinformowany o wszystkich kosztach jakie poniesiesz w związku z danym zakupem (opłaty za dostarczenie, usługi pocztowe, podatki) Sprzedawca będzie zobowiązany podać Ci pełną cenę najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy.
  • Z 6 miesięcy do roku wydłuży się okres domniemania, że wada istniała w chwili, w której towar został przez Ciebie kupiony. W tym czasie to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że było inaczej, a nie Ty.
  • Jeżeli będziesz chciał skorzystać z infolinii, to pamiętaj, że opłata za rozmowę nie może być większa niż za zwykłe połączenia telefoniczne – przedsiębiorca nie będzie mógł więc na niej zarobić.

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Janiak

Prawnik, ekspert w zakresie prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »