| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Niedozwolone zmowy cenowe są zabronione na podstawie prawa europejskiego i polskiego. Wątpliwości pojawiają się jednak przy rozważaniu, czy zabronione jest samo zawieranie takich porozumień, czy tez istotne jest ziszczenie się zamierzonego w nich skutku. Czy dla oceny porozumienia cenowego istotne jest by wywołało ono zamierzony skutek?

Porozumienia cenowe

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o Ochronie Konkurencji i Konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów.

Porozumienia cenowe są szczególnie szkodliwą praktyka rynkową. Takie działania w sposób bezpośredni wpływają na sytuację konsumentów i pozbawiają ich możliwości zakupu towarów po cenie niższej niż ustalona w zmowie.

Przedsiębiorcy biorący udział w porozumieniu nie muszą zabiegać o kontrahentów tak jak w warunkach wolnego rynku np. poprzez obniżanie cen. Dodatkowo zawarcie porozumienia z reguły prowadzi do ustalenia cen na poziomie wyższym od rynkowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać najświeższe aktualności? Zapisz się na nasz Newsletter!

Na czym może polegać zmowa cenowa?

Zmowa cenowa może przybrać bardzo różne formy. Może polegać na ustalaniu konkretnych cen produktów – metoda zmowy wprost, jak również zmowa może określać ceny minimalne, czyli ustalana jest wiążąca uczestników zmowy cena, poniżej której produkt nie może zostać sprzedany.

Za zmowę cenową będą uważane również wszelkie porozumienia dotyczące składników ceny np. porozumienia odnośnie rabatów i promocji, stawek roboczogodziny czy elementów przyjmowanych do wyliczenia ceny.

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Czy porozumienie musi wywołać skutek?

Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie – VI ACa 1451/12 – w wypadku porozumień wskazanych w art. 6 ust. 1 pkt 1 u.o.k.k. nie jest też istotne czy porozumienie wywołało skutek, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, tj. doprowadziło do wyeliminowania, ograniczenia lub naruszenia w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Zakaz sformułowany w powyższym przepisie dotyczy również samego uczestnictwa w porozumieniu wymierzonym w objęte ochroną dobro, jakim jest swobodna konkurencja. Dla kwalifikacji porozumienia jako niedozwolonego, wystąpienie skutków o charakterze antykonkurencyjnym jest już obojętne po ustaleniu antykonkurencyjnego celu porozumienia. Wystarczającym jest wykazanie, że celem działań przedsiębiorców było naruszenie reguł konkurencji na rynku, a nie budzi żadnych wątpliwości, że postanowienia ustalające ceny pozostają w sprzeczności z zasadami konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji i ich zwalczanie w obrocie gospodarczym

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sedlak & Sedlak

Jesteśmy najstarszą polską firmą doradztwa HR. To zobowiązuje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »