| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Prawo konkurencji

Dlaczego konkurencja jest chroniona

Aktualizacja: 28.11.2011

Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego? »

Jakie sankcje grożą za zawarcie zakazanego porozumienia

Aktualizacja: 28.11.2011

Bezwzględna nieważność, kara pieniężna, roszczenie odszkodowawcze i obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego – takie sankcje grożą za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję. »

Jak skorzystać z leniency programme

Aktualizacja: 28.11.2011

Leniency w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „złagodzenie, pobłażliwość” – tak właśnie traktowani są przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ujawnienie przed Prezesem UOKiK istnienia kartelu ograniczającego konkurencję. Jak skorzystać z możliwości darowania lub znacznego obniżenia kary? »

Leniency Programme – program darowania kar

Aktualizacja: 28.11.2011

Leniency Programme to program wprowadzony przez obwieszczenie Komisji Unii Europejskiej w sprawie darowania lub obniżania kar pieniężnych w sprawach kartelowych. Z założenia ma pomagać w wykrywaniu zmów przedsiębiorców. »

Czy porozumienia ograniczające konkurencję są zawsze zabronione

Aktualizacja: 28.11.2011

Zakaz porozumień ograniczających konkurencję ma charakter względny. Oznacza to, że pod pewnymi warunkami wskazane powyżej zachowania są dopuszczalne, a nawet pożądane pod względem gospodarczym. »

Na czym polega zakaz porozumień ograniczających konkurencję

Aktualizacja: 28.11.2011

Jednym ze sposobów ochrony warunków zdrowej konkurencji jest zakaz porozumień ograniczających konkurencję. Czym są takie porozumienia i czy faktycznie zawsze szkodzą konkurentom? »

Czym są niedozwolone klauzule umowne

Aktualizacja: 28.11.2011

W momencie podpisywania umowy między konsumentem, a przedsiębiorcą zwykle to ten drugi jest na silniejszej pozycji. Wiele firm stosuje tzw. wzory umów, obowiązujące wszystkich kontrahentów i nie podlegające negocjacjom. Jednak czy przedsiębiorcy mają pełną wolność przy układaniu postanowień umownych? »

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Aktualizacja: 28.11.2011

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny. »

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Aktualizacja: 28.11.2011

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”? »

Czym jest rynek właściwy

Aktualizacja: 28.11.2011

W przepisach dotyczących ochrony konkurencji często pojawia się pojęcie „rynek właściwy”. Co kryje się pod tym pojęciem i co się z nim wiąże? »

Przykłady czynów nieuczciwej konkurencji

Aktualizacja: 28.11.2011

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie lub zachowanie przedsiębiorcy, podjęte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, które narusza bądź tylko zagraża interesom innego przedsiębiorcy. Działanie takie jest szkodliwe i bezprawne. Jakie są przykłady czynów nieuczciwej konkurencji? »

Kiedy mówimy o nieuczciwej konkurencji

Aktualizacja: 28.11.2011

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje całość problematyki zapobiegania i zwalczania nieuczciwej konkurencji.  Co zatem jest czynem nieuczciwej konkurencji i jakie obowiązki ustawa ta nakłada na przedsiębiorców? »

Kiedy oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać w błąd

Aktualizacja: 28.11.2011

Nazwa przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Takim czynem jest w szczególności wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa. »

Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Aktualizacja: 28.11.2011

Przedsiębiorca w wyjątkowych przypadkach ma prawo wysłać konsumentowi towar, którego on nie zamawiał. Kiedy i na jakiej podstawie? Przeczytaj. »

Przykłady nieuczciwych praktyk - nierzeczywiste właściwości produktów

Aktualizacja: 28.11.2011

Przedsiębiorcy sięgają po różne sposoby na uczynienie swojego produktu wyjątkowym. Warto jednak pamiętać, że prawo przewiduje pewne granice swobody jaką cechuje się kreatywność prowadzących firmy. Czy grzebień na porost włosów i magiczne kule zapewniające wygraną w loterii mogą być sprzedawane? »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »