| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Na gruncie polskiego prawa antymonopolowego zakazane są wszelkie porozumienia ograniczające konkurencję, w tym także częste zarówno wśród małych, jak i dużych przedsiębiorców zmowy cenowe. Nieuczciwych konkurentów wspólnie ustalających ceny czekają jednak konsekwencje przewidziane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.) wprowadza zakaz stosowania przez przedsiębiorców porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub inne naruszenie konkurencji na rynku właściwym.

Jednym z najsurowiej ocenianych rodzajów zakazanych na gruncie art. 6 porozumień jest tzw. zmowa cenowa polegająca na ustalaniu przez przedsiębiorców, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów.

Jak rozumieć pojęcie porozumienia ograniczającego konkurencję?

Na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów pojęcie „porozumienia” ustawodawca interpretuje bardzo szeroko. Z jednej strony może ono przybrać formę pisemnej umowy, z drugiej, za ograniczające konkurencję mogą zostać uznane także wszelkie inne uzgodnienia między co najmniej dwoma przedsiębiorcami dokonane w jakiejkolwiek formie, a zatem również ustnie.

Często pojawiający się w praktyce problem dotyczy konieczności udowodnienia istnienia między przedsiębiorcami jakiegoś rodzaju porozumienia. Z uwagi na fakt, że zakaz uczestnictwa w zmowach cenowych i grożące za to kary są dobrze znane, jest oczywiste, że działania o takim charakterze są potajemne, a dokumenty związane z porozumieniem ograniczone do minimum.

W konsekwencji, w postępowaniu antymonopolowym bywa niekiedy konieczne zastosowanie domniemań faktycznych – istotne dla rozstrzygnięcia sprawy fakty uznaje się za ustalone, jeżeli wniosek taki można wyprowadzić z innych ustalonych faktów (wyroku Sądu Apelacyjnego z 9 października 2009 r., sygn. akt VI ACa 86/09).

W decyzji nr RBG 9/2011 z 8 lipca 2011 roku Prezes UOKiK uznał za wystarczające do rozstrzygnięcia o istnieniu zmowy cenowej domniemanie faktyczne polegające na wykazaniu, że miały miejsce następujące trzy fakty:
- zbieg działań lub zaniechań uczestników zmowy,
- brak lub nieprawdziwe uzasadnienie dla tych zachowań,
- prawdopodobieństwo kontaktu przedsiębiorców uczestniczących w porozumieniu.

Ponadto w zakres pojęcia porozumienia wchodzą również uchwały lub inne akty związków przedsiębiorców lub ich organów statutowych. Przykładowo, w decyzji nr RPZ 26/2010 z 2 listopada 2010 roku za porozumienie ograniczające konkurencję Prezes UOKiK uznał opracowanie i opublikowanie przez Klub Fotografii Prasowej przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich cennika zawierającego sugerowane ceny minimalne za usługi fotoreporterskie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kawałko

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »