REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Katarzyna Araczewska
Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji
Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła do polskiego systemu prawa pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Taki czyn popełnić może wyłącznie przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, godząc przy tym w interesy innego przedsiębiorcy lub klienta, z którym to faktem ustawa wiąże określone konsekwencje natury cywilnej i karnej.

REKLAMA

Czynem nieuczciwej konkurencji, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.), jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Ustawodawca podał przykładowy katalog takich zachowań, wskazując m.in. na: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa czy towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, utrudnianie dostępu do rynku, nieuczciwa lub zakazana reklama.

W żadnym wypadku nie można jednak traktować tego zestawienia jako listy zamkniętej, są to bowiem jedynie przykłady ułatwiające interpretację przepisów zarówno przedsiębiorcom, jak i sądom.

REKLAMA

Szczególnie istotny z punktu widzenia pokrzywdzonego przedsiębiorcy jest fakt, że może dochodzić przysługujących mu roszczeń już na etapie istnienia zagrożenia dla jego interesu bez potrzeby oczekiwania na powstanie szkody majątkowej. Przesłanka istnienia zagrożenia dla interesu przedsiębiorcy może jednak rodzić pewne wątpliwości interpretacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 26 września 2002 roku stwierdzenie zagrożenia interesu innego przedsiębiorcy nie ma charakteru „czysto faktycznego”, a jest jedynie oceną konkretnej sytuacji i jej konsekwencji, wyrażonej przy uwzględnieniu powszechnie znanych zjawisk gospodarczych. O uznaniu danych okoliczności za znane i niewymagające dowodu decyduje sąd (sygn. akt III CKN 213/01).

Przedsiębiorcy, którego interesy zostały naruszone bądź zagrożone przysługuje szereg roszczeń majątkowych i niemajątkowych natury cywilnoprawnej przewidzianych w art. 18 ust. 1 ustawy, które przedawniają się z upływem lat trzech. Termin ten liczony jest oddzielnie dla każdego naruszenia.

REKLAMA

Pokrzywdzony przedsiębiorca może żądać od swojego nieuczciwego konkurenta zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, a gdy czyn był zawiniony, zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny. Z takimi roszczeniami wystąpić może także krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców.

Przedsiębiorca może także dochodzić na zasadach ogólnych naprawienia wyrządzonej szkody oraz wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Na poczet odszkodowania, o ile wnioskuje o to poszkodowany, mogą zostać zaliczone wyroby, ich opakowania, materiały reklamowe i inne przedmioty bezpośrednio związane z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. Sąd może również orzec ich zniszczenie.

Ułatwieniem dla pokrzywdzonego przedsiębiorcy jest fakt, że ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.

Nieuczciwemu przedsiębiorcy grożą także konsekwencje natury karnej. Nie dotyczą one jednak wszelkich czynów nieuczciwej konkurencji, a jedynie niektórych z nich wskazanych w ustawie, jak np. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, handel „podróbkami” czy sprzedaż lawinowa.

Grzywną, karą ograniczenia albo pozbawienia wolności do lat 2 objęte jest naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa – zarówno jej ujawnienie, jak i wykorzystywanie w innej działalności gospodarczej. Warunkiem koniecznym do powstania odpowiedzialności jest jednak powstanie poważnej szkody po stronie pokrzywdzonego przedsiębiorcy.

Polecamy: Nazwa i cena produktu - jakie obowiązki dla przedsiębiorcy

Zgodnie z art. 24 ustawy takiej samej karze podlega przedsiębiorca kopiujący zewnętrzną postać produktu lub wprowadzający taki produkt do obrotu, jeśli stwarza to możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Również w przypadku tworzenia lub sprzedaży „podróbek” wymagane jest powstanie poważnej szkody po stronie pokrzywdzonego przedsiębiorcy.

Zdecydowanie bardziej surowo ustawodawca traktuje przypadki sprzedaży lawinowej – zgodnie z art. 24a organizator i kierownik systemu takiej sprzedaży podlegają karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Karze aresztu lub grzywny podlega natomiast wprowadzanie klientów w błąd co do istotnych cech towarów lub usług oraz brak informacji o ryzyku, wiążącym się z korzystaniem z danych produktów lub usług, o ile naraża to klientów na szkodę. Przyznawanie wszystkim albo niektórym nabywcom towarów lub usług szczególnych premii zakazanych przez ustawę objęte jest taką samą sankcją.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub cudzym przedsiębiorstwie w celu odpowiednio: przysporzenia korzyści majątkowej lub osobistej sobie, swojemu przedsiębiorstwu lub osobom trzecim albo szkodzenia drugiemu przedsiębiorcy

Ściganie przewidzianych w omawianej ustawie przestępstw następuje na wniosek pokrzywdzonego, a wykroczeń – na żądanie pokrzywdzonego. Jedynie w przypadku wprowadzania klientów w błąd co do istotnych cech towarów lub usług z żądaniem ścigania może wystąpić także krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców

Kłopoty nieuczciwego podmiotu gospodarczego nie kończą się jednak na ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dla dużego przedsiębiorcy uznanie jego zachowania za czyn nieuczciwej konkurencji mogłoby się bowiem okazać niewystarczająco dolegliwe, by zniechęcić go podejmowania podobnych działań w przyszłości.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.).czyn nieuczciwej konkurencji może być uznany za zakazaną praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, z czym wiążą się konkretne konsekwencje.

W przypadku uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakaże zaniechanie jej stosowania. Dodatkowo może określić środki konieczne do usunięcia trwających skutków danego bezprawnego zachowania, a także, zgodnie z art. 106 ustawy, nałożyć na nieuczciwego przedsiębiorcę karę pieniężną do 10% przychodu osiągniętego przez niego w poprzednim roku rozliczeniowym.

Polecamy: Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA