| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła do polskiego systemu prawa pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Taki czyn popełnić może wyłącznie przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, godząc przy tym w interesy innego przedsiębiorcy lub klienta, z którym to faktem ustawa wiąże określone konsekwencje natury cywilnej i karnej.

Kłopoty nieuczciwego podmiotu gospodarczego nie kończą się jednak na ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dla dużego przedsiębiorcy uznanie jego zachowania za czyn nieuczciwej konkurencji mogłoby się bowiem okazać niewystarczająco dolegliwe, by zniechęcić go podejmowania podobnych działań w przyszłości.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.).czyn nieuczciwej konkurencji może być uznany za zakazaną praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, z czym wiążą się konkretne konsekwencje.

W przypadku uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakaże zaniechanie jej stosowania. Dodatkowo może określić środki konieczne do usunięcia trwających skutków danego bezprawnego zachowania, a także, zgodnie z art. 106 ustawy, nałożyć na nieuczciwego przedsiębiorcę karę pieniężną do 10% przychodu osiągniętego przez niego w poprzednim roku rozliczeniowym.

Polecamy: Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zdzisław Modzelewski

Doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatków pośrednich, ze szczególnym uwzględnieniem podatku od towarów i usług, oraz w zakresie postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych związanych z podatkami pośrednimi. Zajmuje się głównie obsługą podmiotów gospodarczych z sektorów: nieruchomości, handel i dystrybucja, turystyka oraz media. Karierę zawodową rozpoczął w 1996 r., nawiązując współpracę z Instytutem Studiów Podatkowych w Warszawie. W latach 1998-2004 pracował dla firm z wielkiej czwórki. Następnie, pracował dla MMR Consulting, gdzie pełnił jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu tej spółki. Od czerwca 2014 r. partner GWW Tax. Jest współautorem wielu publikacji książkowych, w tym m.in. czterech komentarzy do ustawy o VAT, "Leksykonu Fakturowania", a także wielu publikacji prasowych. Jest również cenionym i uznanym wykładowcą, który w czasie swojej praktyki zawodowej przeprowadził ponad tysiąc szkoleń i wykładów, w których uczestnikami byli zarówno pracownicy służb księgowych, pracownicy aparatu skarbowego, doradcy podatkowi, jak i kadra zarządzająca przedsiębiorstw odpowiedzialna za sprawy podatkowe i finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK