| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – przykłady

Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – przykłady

Konsumenci są grupą szczególnie chronioną w polskim porządku prawnym. Są uważani za stronę słabszą i niezorientowaną w praktykach handlowych. Właśnie z tego względu naruszanie zbiorowych interesów konsumentów znalazło się w katalogu najbardziej nieuczciwych zachowań konkurentów.

Przegląd najpopularniejszych i najciekawszych orzeczeń UOKiK, dotyczących naruszania zbiorowych interesów konsumentów jest bardzo pomocny w analizie własnych praktyk. 

Przeczytaj też: Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

  •  Lokalny operator telefoniczny, działający w woj. podlaskim uzależniał możliwość podłączenia stałego łącza internetowego od podpisania umowy o usługi telefoniczne. Takie praktyki są sprzeczne i z ustawą o ochronie konkurencji i konsumenta (żądanie transakcji wiązanych), jak i z Prawem Telekomunikacyjnym. Dodatkowo niewątpliwie godziło to w interesy dużej grupy ludzi, którzy zainteresowani byli usługami dostawcy (nr decyzji RWA-61-6/07/JR);
  •  Zaniechanie obowiązku informacyjnego przez jeden z ogólnopolskich banków kosztował go ponad 75.000 zł. W reklamie, oferującej bezpłatną e-lokatę nie wspomniano o prowizji w przypadku nieutrzymania w określonym okresie minimalnego salda (nr decyzji: RWR 61-23/09/ZK);
  •  Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów został uznany także zapis w regulaminie jednej z firm, który stanowił, że prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje wówczas, gdy rzecz dotknięta jest uszkodzeniami mechanicznymi pochodzenia zewnętrznego. UOKiK ocenił ponadto, że spółka nie przestrzega przepisów ustawy o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny oraz o ochronie niektórych praw konsumentów (decyzja nr RKT – 61 – 25/09/AD);
  •  Praktyką taką jest również brak jednoznacznego określania wysokości czesnego w prywatnych szkołach wyższych. Na białostocką szkołę kosmetyczną została nałożona kara pieniężna opiewająca na kwotę ponad 16. 000 zł (decyzja nr RLU – 61 – 12/10/EW).

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Po analizie powyższych orzeczeń można wysnuć kilka wniosków. Przede wszystkim duża część decyzji dotyczących naruszania zbiorowych interesów konsumentów porusza kwestię stosowania niedozwolonych wzorców umownych i naruszania obowiązku informacyjnego przez przedsiębiorcę. Jednakże nie należy być zbyt lekceważącym w stosunku do reszty porządku prawnego. Naruszenie każdego przepisu, począwszy od ustaw ogólnie regulujących działalność gospodarczą, poprzez przepisy określające prawa konsumentów, aż po akty prawne, które w sposób konkretny kształtują specyficzne gałęzie gospodarcze.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »