| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – przykłady

Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – przykłady

Konsumenci są grupą szczególnie chronioną w polskim porządku prawnym. Są uważani za stronę słabszą i niezorientowaną w praktykach handlowych. Właśnie z tego względu naruszanie zbiorowych interesów konsumentów znalazło się w katalogu najbardziej nieuczciwych zachowań konkurentów.

Przegląd najpopularniejszych i najciekawszych orzeczeń UOKiK, dotyczących naruszania zbiorowych interesów konsumentów jest bardzo pomocny w analizie własnych praktyk. 

Przeczytaj też: Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

  •  Lokalny operator telefoniczny, działający w woj. podlaskim uzależniał możliwość podłączenia stałego łącza internetowego od podpisania umowy o usługi telefoniczne. Takie praktyki są sprzeczne i z ustawą o ochronie konkurencji i konsumenta (żądanie transakcji wiązanych), jak i z Prawem Telekomunikacyjnym. Dodatkowo niewątpliwie godziło to w interesy dużej grupy ludzi, którzy zainteresowani byli usługami dostawcy (nr decyzji RWA-61-6/07/JR);
  •  Zaniechanie obowiązku informacyjnego przez jeden z ogólnopolskich banków kosztował go ponad 75.000 zł. W reklamie, oferującej bezpłatną e-lokatę nie wspomniano o prowizji w przypadku nieutrzymania w określonym okresie minimalnego salda (nr decyzji: RWR 61-23/09/ZK);
  •  Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów został uznany także zapis w regulaminie jednej z firm, który stanowił, że prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje wówczas, gdy rzecz dotknięta jest uszkodzeniami mechanicznymi pochodzenia zewnętrznego. UOKiK ocenił ponadto, że spółka nie przestrzega przepisów ustawy o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny oraz o ochronie niektórych praw konsumentów (decyzja nr RKT – 61 – 25/09/AD);
  •  Praktyką taką jest również brak jednoznacznego określania wysokości czesnego w prywatnych szkołach wyższych. Na białostocką szkołę kosmetyczną została nałożona kara pieniężna opiewająca na kwotę ponad 16. 000 zł (decyzja nr RLU – 61 – 12/10/EW).

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Po analizie powyższych orzeczeń można wysnuć kilka wniosków. Przede wszystkim duża część decyzji dotyczących naruszania zbiorowych interesów konsumentów porusza kwestię stosowania niedozwolonych wzorców umownych i naruszania obowiązku informacyjnego przez przedsiębiorcę. Jednakże nie należy być zbyt lekceważącym w stosunku do reszty porządku prawnego. Naruszenie każdego przepisu, począwszy od ustaw ogólnie regulujących działalność gospodarczą, poprzez przepisy określające prawa konsumentów, aż po akty prawne, które w sposób konkretny kształtują specyficzne gałęzie gospodarcze.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych R. Ptak i Wspólnicy sp.k.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »