| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Porozumienia z innymi przedsiębiorcami – sprawdź czy dane działanie nie jest zabronione!

Porozumienia z innymi przedsiębiorcami – sprawdź czy dane działanie nie jest zabronione!

Przedsiębiorcy funkcjonujący w obrocie co do zasady posiadają swobodę organizowania działalności gospodarczej. Oznacza to, że samodzielnie decydują o jej kształcie, czy zasięgu. Wolność działalności gospodarczej nie ma jednak charakteru nieograniczonego, a jej granice wyznacza prawo, zasady współżycia społecznego, ustalone zwyczaje, a także interesy innych przedsiębiorców i klientów.

W związku z tymi ograniczeniami oraz faktem, że na rynku funkcjonuje wielu przedsiębiorców, których interesy nie zawsze są spójne, przepisy prawa określają warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów, zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów.

Biorąc pod uwagę tę ochronę prawo zakazuje zawierania przez przedsiębiorców porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na:
1. ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów;
2. ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji;
3. podziale rynków zbytu lub zakupu, według np. kryterium terytorialnego;
4. stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;
5. uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;
6. ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem;
7. uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

Przeczytaj również: Nadużywanie pozycji dominującej - przykłady

Jeżeli więc przedsiębiorcy, chcący odnieść korzyści zawarliby tego typu porozumienie, jego postanowienia będą nieważne.

Nad prawidłowością konkurencji na rynku czuwa Urząd ochrony konkurencji i konsumentów, który w przypadku dostrzeżenia naruszeń wydaje decyzję, w której może nakazać zaniechanie działań powodujących naruszenie. W postępowaniu tym ciężar dowodu zostaję przerzucony na przedsiębiorcę, co oznacza, że to do niego należy udowodnienie, że dane działanie jest zgodnie z prawem, zwyczajami oraz innymi kryteriami. 

Polecamy serwis Samochód w firmie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »