| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Przedsiębiorca naruszający interesy konsumenta, czyli czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Przedsiębiorca naruszający interesy konsumenta, czyli czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, nie mogą jej prowadzić w sposób całkowicie dowolny, polegają bowiem określonym zasadom i wymogom stawianym im przez prawo, ustalone zwyczaje oraz zasady współżycia społecznego.

Jedną z takich zasad jest zakaz stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych. Praktyka stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.
W szczególności za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się:

  • praktykę rynkową wprowadzającą w błąd;
  • agresywną praktykę rynkową;
  • stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk, jeżeli działania te zniekształcają zachowania rynkowe przeciętnego konsumenta;
  • prowadzenie działalności w formie systemu konsorcyjnego lub organizowanie grupy z udziałem konsumentów w celu finansowania zakupu w systemie konsorcyjnym.

Przeczytaj: Jakie kompetencje ma Prezes UOKiK

W razie dokonania przez przedsiębiorcę nieuczciwej praktyki rynkowej konsument którego interes został zagrożony lub naruszony, (a także Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Ubezpieczonych, krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów oraz powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów), może żądać:
1. zaniechania tej praktyki;
2. usunięcia skutków tej praktyki;
3. złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4. naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;
5. zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Polecamy Pracownik i ZUS

W postępowaniu ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd spoczywa na przedsiębiorcy, któremu zarzuca się stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej. Oznacz to, że to on musi udowodnić, że dana praktyka nie jest nieuczciwa.

Roszczenia z tytułu nieuczciwej praktyki rynkowej, ulegają przedawnieniu z upływem lat trzech i biegną oddzielnie, co do każdego naruszenia. Podmiot, którego interes został naruszony ma trzy lata aby wystąpić o zaniechanie sprzecznych z prawem działań.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Wiśniewski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »