| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumentów

Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumentów

Misją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta jest „podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji”, a w jego głównych założeniach znajduje się dbanie o słabszych uczestników gospodarki, czyli małych przedsiębiorców i ich klientów.

Organizacja Urzędu

UOKiK stanowi pomoc i zaplecze pracy centralnego organu administracji państwowej w zakresie ochrony konkurencji i konsumenta – Prezesa UOKiK.
W skład Urzędu wchodzi centrala i 9 delegatur – we Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Bydgoszczy, Warszawie, Katowicach i Lublinie. Kierują nimi dyrektorzy delegatur. 

Urząd wykonuje także zadania Inspekcji Handlowej w zakresie przewidzianym przez ustawę o Inspekcji Handlowej. 

Rzecznicy praw konsumenta

Dodatkowo w dziedzinie ochrony konsumentów bardzo ważną rolę pełnią rzecznicy praw konsumenta. Wykonują oni zadania samorządu powiatowego i często to oni są pierwszym krokiem do walki o prawa konsumenckie. Są w pełni zależni od rady powiatu (miasta) i zobowiązani są do corocznego składania jej sprawozdań ze swojej działalności. 

Kompetencje rzeczników praw konsumenta są bardzo szerokie. Są oni uprawnieni do wytaczania powództw na rzecz konsumentów, a także do występowania za ich zgodą w toczącym się postępowaniu. 

W sprawach o wykroczenia przeciwko prawom konsumenta rzecznicy są oskarżycielem publicznym.

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Ponadto rzecznicy są zobowiązani do bezpłatnego poradnictwa na rzecz konsumentów oraz uprawnieni do składania wniosków o zmianę lub ustanowieni aktów prawa miejscowego w zakresie prawa konkurencji i konsumenta i występowania do przedsiębiorców o działanie zgodne z przepisami. 

Organizacje konsumenckie

Organizacje konsumenckie reprezentują interesy konsumentów wobec organów administracji rządowej i samorządowej oraz mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej.

Przeczytaj też: Dlaczego przedsiębiorca powinien przestrzegać praw konsumenta

Mają one prawo do wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących praw i interesów konsumentów, opracowywania i upowszechniania konsumenckich programów edukacyjnych, prowadzenia nieodpłatnego i odpłatnego poradnictwa konsumenckiego i wielu innych działań, związanych z dbaniem o prawa konsumenta.

Organy administracji rządowej i samorządowej są obowiązane do zasięgania opinii organizacji konsumenckich w sprawach dotyczących kierunków działania na rzecz ochrony interesów konsumentów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Odzyskaj.info

Odszkodowania i wypadki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »