| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumentów

Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumentów

Misją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta jest „podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji”, a w jego głównych założeniach znajduje się dbanie o słabszych uczestników gospodarki, czyli małych przedsiębiorców i ich klientów.

Organizacja Urzędu

UOKiK stanowi pomoc i zaplecze pracy centralnego organu administracji państwowej w zakresie ochrony konkurencji i konsumenta – Prezesa UOKiK.
W skład Urzędu wchodzi centrala i 9 delegatur – we Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Bydgoszczy, Warszawie, Katowicach i Lublinie. Kierują nimi dyrektorzy delegatur. 

Urząd wykonuje także zadania Inspekcji Handlowej w zakresie przewidzianym przez ustawę o Inspekcji Handlowej. 

Rzecznicy praw konsumenta

Dodatkowo w dziedzinie ochrony konsumentów bardzo ważną rolę pełnią rzecznicy praw konsumenta. Wykonują oni zadania samorządu powiatowego i często to oni są pierwszym krokiem do walki o prawa konsumenckie. Są w pełni zależni od rady powiatu (miasta) i zobowiązani są do corocznego składania jej sprawozdań ze swojej działalności. 

Kompetencje rzeczników praw konsumenta są bardzo szerokie. Są oni uprawnieni do wytaczania powództw na rzecz konsumentów, a także do występowania za ich zgodą w toczącym się postępowaniu. 

W sprawach o wykroczenia przeciwko prawom konsumenta rzecznicy są oskarżycielem publicznym.

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Ponadto rzecznicy są zobowiązani do bezpłatnego poradnictwa na rzecz konsumentów oraz uprawnieni do składania wniosków o zmianę lub ustanowieni aktów prawa miejscowego w zakresie prawa konkurencji i konsumenta i występowania do przedsiębiorców o działanie zgodne z przepisami. 

Organizacje konsumenckie

Organizacje konsumenckie reprezentują interesy konsumentów wobec organów administracji rządowej i samorządowej oraz mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej.

Przeczytaj też: Dlaczego przedsiębiorca powinien przestrzegać praw konsumenta

Mają one prawo do wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących praw i interesów konsumentów, opracowywania i upowszechniania konsumenckich programów edukacyjnych, prowadzenia nieodpłatnego i odpłatnego poradnictwa konsumenckiego i wielu innych działań, związanych z dbaniem o prawa konsumenta.

Organy administracji rządowej i samorządowej są obowiązane do zasięgania opinii organizacji konsumenckich w sprawach dotyczących kierunków działania na rzecz ochrony interesów konsumentów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Maria Bandzmer

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »