| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Czym jest pozycja dominująca

Czym jest pozycja dominująca

Często wspomina się o przedsiębiorcach, którzy mając duży udział w rynku utrudniają dostęp do niego mniejszym konkurentom lub stwarzają warunki, które uniemożliwiają istnienie zdrowej konkurencji. Prawo zna instytucję pozycji dominującej i ją reguluje.

Warto mieć świadomość, że samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zabronione. Niedopuszczalne jest dopiero jej nadużywanie i to zostało określone w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. 

Kluczową kwestią jest określenie który przedsiębiorca posiada pozycję dominującą. Można to zrobić, biorąc pod uwagę kryteria ilościowe i jakościowe. Oba te wskaźniki uzupełniają się, tworząc standardy w ocenie takiej sytuacji. 

Należy pamiętać, że pozycję dominującą może mieć na danym rynku zarówno jeden przedsiębiorca, jak i kilku (kolektywna pozycja dominująca) - taka sytuacja zdarza się na tzw. rynkach oligopolistycznych.

Przeczytaj także: Na czym polega nadużywanie pozycji dominującej

Kryteria jakościowe

Posiadanie pozycji dominującej to możliwość bardzo efektywnego oddziaływania na rynek, a zatem zapobiegania skutecznej konkurencji, zakłócanie jej, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwianie funkcjonowania konkurencyjnych przedsiębiorstw. 

Przedsiębiorca posiadający tak duży udział w rynku jest w stanie działać samodzielnie, bez współdziałania z konkurentami, przez co ma możliwość narzucania im warunków działalności, np. poprzez określanie cen kontrolę dystrybucji itp. 

Pojęcia pozycji dominującej nie należy utożsamiać z monopolem. Nadużywanie pozycji dominującej nie wyklucza istnienia konkurencji, a jej istotą jest zakłócanie warunków konkurencyjności. 

Kryteria ilościowe

Omawiane wyżej kryteria jakościowe nie są wystarczająco ostre. W skonkretyzowaniu tego pojęcia z pewnością pomaga domniemanie, zgodnie z którym przyjmuje się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40 %.

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Domniemanie to można obalić poprzez wykazanie, że mimo posiadania takiego udziału w rynku, przedsiębiorca nie ma tej samodzielności i nie jest w stanie działać niezależnie od swoich konkurentów i kontrahentów. Z drugiej strony, warto pamiętać, że możliwe jest udowodnienie sytuacji, gdy przedsiębiorca mając mniejszy niż 40- sto procentowy udział w rynku, posiada pozycję umożliwiającą mu sterowanie mechanizmem konkurencji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Emilia Stawicka

Specjalista w obsłudze księgowej i kadrowo-płacowej firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »