| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Czym jest pozycja dominująca

Czym jest pozycja dominująca

Często wspomina się o przedsiębiorcach, którzy mając duży udział w rynku utrudniają dostęp do niego mniejszym konkurentom lub stwarzają warunki, które uniemożliwiają istnienie zdrowej konkurencji. Prawo zna instytucję pozycji dominującej i ją reguluje.

Warto mieć świadomość, że samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zabronione. Niedopuszczalne jest dopiero jej nadużywanie i to zostało określone w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. 

Kluczową kwestią jest określenie który przedsiębiorca posiada pozycję dominującą. Można to zrobić, biorąc pod uwagę kryteria ilościowe i jakościowe. Oba te wskaźniki uzupełniają się, tworząc standardy w ocenie takiej sytuacji. 

Należy pamiętać, że pozycję dominującą może mieć na danym rynku zarówno jeden przedsiębiorca, jak i kilku (kolektywna pozycja dominująca) - taka sytuacja zdarza się na tzw. rynkach oligopolistycznych.

Przeczytaj także: Na czym polega nadużywanie pozycji dominującej

Kryteria jakościowe

Posiadanie pozycji dominującej to możliwość bardzo efektywnego oddziaływania na rynek, a zatem zapobiegania skutecznej konkurencji, zakłócanie jej, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwianie funkcjonowania konkurencyjnych przedsiębiorstw. 

Przedsiębiorca posiadający tak duży udział w rynku jest w stanie działać samodzielnie, bez współdziałania z konkurentami, przez co ma możliwość narzucania im warunków działalności, np. poprzez określanie cen kontrolę dystrybucji itp. 

Pojęcia pozycji dominującej nie należy utożsamiać z monopolem. Nadużywanie pozycji dominującej nie wyklucza istnienia konkurencji, a jej istotą jest zakłócanie warunków konkurencyjności. 

Kryteria ilościowe

Omawiane wyżej kryteria jakościowe nie są wystarczająco ostre. W skonkretyzowaniu tego pojęcia z pewnością pomaga domniemanie, zgodnie z którym przyjmuje się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40 %.

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Domniemanie to można obalić poprzez wykazanie, że mimo posiadania takiego udziału w rynku, przedsiębiorca nie ma tej samodzielności i nie jest w stanie działać niezależnie od swoich konkurentów i kontrahentów. Z drugiej strony, warto pamiętać, że możliwe jest udowodnienie sytuacji, gdy przedsiębiorca mając mniejszy niż 40- sto procentowy udział w rynku, posiada pozycję umożliwiającą mu sterowanie mechanizmem konkurencji.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Witold Modzelewski Radca Prawny

Kancelaria prawnopodatkowa w grupie Instytutu Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »