| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe

Porozumienia kontyngentowe i podziałowe to kolejne praktyki ograniczające konkurencję typu hard. Oznacza to, że są one uważane za najniebezpieczniejszy rodzaj wpływania na konkurencję i oczywiście są one zagrożone największymi sankcjami.

Porozumienia kontyngentowe

Porozumienia kontyngentowe, czyli inaczej ilościowe, dotyczą przede wszystkim prób kontrolowania ilości wytwarzania lub zbytu towarów. W istocie praktyki te sprowadzają się do ograniczenia swobody przedsiębiorcy w zarządzaniu swoją firmą. 

Porozumienia te mogą polegać na określaniu wielkości produkcji (na przestrzeni określonego czasu – roku, miesiąca, kwartału), ilości zaopatrywanych klientów, wielkości asortymentu, czy wielkości importu lub eksportu.

Uzgodnienia kontyngentowe mogą również mieć na celu ograniczenie postępu technicznego – UOKiK uznaje, że te rodzaje porozumień są szczególnie szkodliwe dla konsumentów, ponieważ nie pozwalają na ulepszanie produktów, których używają. 

Porównaj: Porozumienia cenowe i kondycjonalne

Porozumienia podziałowe

Porozumienia podziałowe, jak sama nazwa wskazuje, dzielą rynek w zależności od potrzeb przedsiębiorców, biorących udział w porozumieniu. Przedsiębiorcy mogą dzielić rynek według kryteriów:

  1.  geograficznych – ustalając granice terytorialne prowadzenia działalności gospodarczej;
  2.  podmiotowych – dzieląc między uczestników porozumienia klientów, dostawców lub kontrahentów;
  3.  asortymentowych – przypisując przedsiębiorcom konkretną część produktów.

Polecamy serwis: ABC małej firmy

Konsekwencją porozumień podziałowych jest wyraźne ograniczenie konkurencji na danym rynku, w skrajnych przypadkach może nawet dojść do monopolu. Porozumienia te co prawda ograniczają możliwość działania przedsiębiorcy na innych rynkach, ale jednocześnie zwalniają go z walki konkurencyjnej, wobec czego na części, która mu przypada, może wprowadzać własną politykę cenową i jakościową. 

Przykładem porozumienia podziałowego może być sprawa wydawnictwa Nowa Era i Polskiego Przedsiębiorstwa Wydawnictw Kartograficznych. W umowie, na mocy której Nowa Era nabywała część majątku PPKW, zawarto porozumienie, które zakładało, że Nowa Era powstrzyma się od konkurowania z PPWK na rynku kartografii użytkowej, zaś PPKW zobowiązało się do niekonkurowania z Nową Erą na rynku wydawnictw szkolnych i edukacyjnych. Porozumienie zostało zawarte na 10 lat.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przybył

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »