REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Martyna Wosion
Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne
Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane.

Porozumienia cenowe

Porozumienia cenowe polegają na pośrednim lub bezpośrednim ustalaniu cen przez uczestników porozumienia. Dotyczy to wszelkiego rodzaju cen – zarówno hurtowych, jak i detalicznych, a także narzucania określonych rabatów lub marż. 

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienia cenowe kojarzą się najczęściej z ustalaniem ceny minimalnej, jednak tak samo sankcjonowane jest określanie ceny sztywnej oraz maksymalnej. Cena sztywna nie pozwala bowiem na dostosowanie oferty do warunków konkretnego rynku (oczywiste jest, że ceny w centrum Warszawy będą wyższe, niż w podmiejskich miejscowościach - wynika to m.in. z kosztów utrzymania lokalu). Zaś narzucanie ceny maksymalnej może w efekcie przyczynić się do obniżenia standardów lub wyparcia z rynku przedsiębiorców.

Narzucanie ceny maksymalnej jest szczególnie niebezpieczne dla niewielkich firm, specjalizujących się w produkcji określonych towarów lub świadczeniem jednego rodzaju usług. W wyniku przyjęcia ceny maksymalnej mogą być oni zmuszeni do znacznego obniżenia jakości, co może zniechęcić klientów. Ponadto ich dochody mogą okazać się bardzo niezadowalające, a to doprowadzi do zakończenia działalności. 

Porozumienia cenowe należą do najtrudniej wykrywalnych, ale i najsurowiej karanych. Aby je ograniczać UOKiK wprowadził program obniżania i darowania kar, tzw. Leniency Programme. 

Przeczytaj: Jak skorzystać z programu Leniency 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienia kondycjonalne 

Te porozumienia dotyczą innych niż cena warunków współpracy przedsiębiorców. Mogą zatem odnosić się do systemu sprzedaży i zakupu towarów, wspólnej reklamy itp. 

Oczywiście należy mieć na uwadze, że przedsiębiorcy często zawierają podobne porozumienia – są one zabronione tylko wówczas, gdy negatywnie wpływają na konkurencję na danym rynku. 

Przykładem porozumienia kondycjonalnego jest porozumienie dwóch kolporterów prasy – Ruch SA i Rolkon. Przyczyną zawarcia porozumienia było wkroczenie na rynek Kolporter SA. Przedsiębiorcy umówili się, że będą sobie wzajemnie świadczyć usługi logistyczne, a także informować się o nowych rozwiązaniach technologicznych. Ich działania miały na celu maksymalną obniżkę cen, a także działania przeciwko nowemu konkurentowi. 

Polecamy: Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firm

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA