| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane.

Porozumienia cenowe

Porozumienia cenowe polegają na pośrednim lub bezpośrednim ustalaniu cen przez uczestników porozumienia. Dotyczy to wszelkiego rodzaju cen – zarówno hurtowych, jak i detalicznych, a także narzucania określonych rabatów lub marż. 

Porozumienia cenowe kojarzą się najczęściej z ustalaniem ceny minimalnej, jednak tak samo sankcjonowane jest określanie ceny sztywnej oraz maksymalnej. Cena sztywna nie pozwala bowiem na dostosowanie oferty do warunków konkretnego rynku (oczywiste jest, że ceny w centrum Warszawy będą wyższe, niż w podmiejskich miejscowościach - wynika to m.in. z kosztów utrzymania lokalu). Zaś narzucanie ceny maksymalnej może w efekcie przyczynić się do obniżenia standardów lub wyparcia z rynku przedsiębiorców.

Narzucanie ceny maksymalnej jest szczególnie niebezpieczne dla niewielkich firm, specjalizujących się w produkcji określonych towarów lub świadczeniem jednego rodzaju usług. W wyniku przyjęcia ceny maksymalnej mogą być oni zmuszeni do znacznego obniżenia jakości, co może zniechęcić klientów. Ponadto ich dochody mogą okazać się bardzo niezadowalające, a to doprowadzi do zakończenia działalności. 

Porozumienia cenowe należą do najtrudniej wykrywalnych, ale i najsurowiej karanych. Aby je ograniczać UOKiK wprowadził program obniżania i darowania kar, tzw. Leniency Programme. 

Przeczytaj: Jak skorzystać z programu Leniency 

Porozumienia kondycjonalne 

Te porozumienia dotyczą innych niż cena warunków współpracy przedsiębiorców. Mogą zatem odnosić się do systemu sprzedaży i zakupu towarów, wspólnej reklamy itp. 

Oczywiście należy mieć na uwadze, że przedsiębiorcy często zawierają podobne porozumienia – są one zabronione tylko wówczas, gdy negatywnie wpływają na konkurencję na danym rynku. 

Przykładem porozumienia kondycjonalnego jest porozumienie dwóch kolporterów prasy – Ruch SA i Rolkon. Przyczyną zawarcia porozumienia było wkroczenie na rynek Kolporter SA. Przedsiębiorcy umówili się, że będą sobie wzajemnie świadczyć usługi logistyczne, a także informować się o nowych rozwiązaniach technologicznych. Ich działania miały na celu maksymalną obniżkę cen, a także działania przeciwko nowemu konkurentowi. 

Polecamy: Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firm

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dittmajer i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »