| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Prawo do informacji jest uważane przez niektórych za najistotniejsze prawo konsumenta, które jest swojego rodzaju rekompensatą jego braku wiedzy i obycia w handlu. Zgodnie z tym, konsument może żądać od przedsiębiorcy udzielenia określonych danych na temat towaru, a nawet sankcjonowania przypadków niewykonania tego obowiązku. 

Ciekawe jest to, że obowiązek informacyjny nie został sprecyzowany w jednym akcie prawnym. Precyzuje go po trosze ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Kodeks Cywilny oraz szereg ustaw szczegółowych, regulujących konkretne branże. Obowiązek informacyjny jest źródłem dla odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Porównaj: Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt

Obowiązek informacyjny dotyczy konieczności poinformowania klienta o znanych przedsiębiorcy istotnych kwestii dotyczących rzeczy, o jej wadach, warunkach złożenia reklamacji lub zwrotu towaru. Do bardziej szczegółowych przepisów zaliczymy obowiązek odpowiedniego oznaczenia żywności, umieszczenie ulotki w lekach, ostrzeżeń na wyrobach tytoniowych, czy niezbędnych postanowień w umowie o świadczenie usług turystycznych. 

Naruszenie tego obowiązku może polegać zarówno na działaniu, jak i zaniechaniu. Nawet wprowadzanie w błąd konsumenta poprzez sprawianie wrażenie, że prawa, które przysługują mu z mocy ustawy (np. zwrot towaru) są oferowane tylko przez danego przedsiębiorcę w drodze promocji lub wyjątku jest uznane za naruszenie omawianego obowiązku. 

Niespełnienie obowiązków informacyjnych może przyjąć formę kłamstwa („Tak, oczywiście, że ten samochód wyposażony jest w klimatyzację. Akurat teraz nie mogę jej włączyć, bo trzeba ją przeczyścić”), jak i zatajeniu istotnych kwestii (np. nie poruszanie tematu wcześniejszej stłuczki, jeśli kupujący o to nie zapyta).

Przeczytaj też: Przykłady nieuczciwych praktyk - nierzeczywiste właściwości produktów

Oczywiście także w dobrze pojętym interesie konsumenta jest zdobywanie istotnych dla niego informacji. Przedsiębiorca nie jest zobowiązany do porównywania ofert konkurencji, obliczania kosztów transportu itp. Realizacja omawianego obowiązku objawia się w jasnym przedstawieniu oferty (dotyczy to także czytelnego przedstawienia treści i nie stosowanie małego druczku, wtapiającego się w tło). Niewątpliwie sprzedawca, który dba o to, by jego klient otrzymał niezbędne informacje będzie uważany za godnego zaufania i solidnego partnera w relacjach biznesowych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bernardo Cartoni i Wspólnicy Sp. K.

Kancelaria Prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »