| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”?

Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności:

  •  stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone;
  •  naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
  •  nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

Ustawodawca zastrzegł, że nie chodzi tu o sumę indywidualnych interesów konsumentów, zaś jedna z dyrektyw unijnych precyzuje, że powinna być to praktyka narażająca na uszczerbek interesy znacznej grupy ludzi lub wszystkich, sprzeczna z prawem danego państwa członkowskiego.

Pomocna jest też definicja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: „Z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów mamy do czynienia wówczas, gdy bezprawna praktyka przedsiębiorcy dotyka nieograniczonej liczby osób – to znaczy potencjalnie każdy może zostać przez nią poszkodowany.”

Naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów nie będzie zatem przypadkowe błędne naliczenie prowizji przez bank wszystkim użytkownikom, korzystającym z określonego rachunku. Natomiast stosowanie niejasnych zasad naliczenia prowizji w regulaminie lub umowie już podpadałoby pod te praktyki.

Warto też pamiętać, że katalog praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów nie kończy się na działaniach wymienionych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumenta (stosowanie niedozwolonych klauzul umownych i naruszenie obowiązku informacyjnego). Przepis ten dotyczy całego polskiego porządku prawnego, zatem także ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, a nawet ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i aktów prawnych niższego rzędu, jak rozporządzenia.

Przeczytaj też: Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może polegać zarówno na działaniu, jak i zaniechaniu.

Omawiany przepis ma celu publiczną ochronę konsumentów. Konsumenci traktowani są przez prawo jako podmioty słabsze od zorganizowanych przedsiębiorców, a taka regulacja pozwala na większą kontrolę ( i możliwość wymierzenia większego wymiaru kary) praktyk podmiotów profesjonalnych w obrocie handlowym.

Sankcje

Ustawa w 2007 roku wprowadziła możliwość nałożenia na przedsiębiorcę naruszającego zbiorowe interesy konsumentów karę pieniężną w wysokości maksymalnie 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. 

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Wąsowska

Ma ponad 20 letnie doświadczenie zawodowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi - konsultant, doradca personalny, mentor i trener. Specjalizuje się w projektach dotyczących strategii działów personalnych, przywództwa, coachingu i mentoringu kadry menedżerskiej, modeli kompetencyjnych, budowy efektywnych zespołów, planowania karier, zarządzania talentami oraz wdrażania nowoczesnych narzędzi zarządzania. Od 2005 roku współzałożyciel i Partner Zarządzający w Evolution the Human Capital Company. Przez kilka lat współpracowała z dwiema brytyjskimi firmami konsultingowymi People Partnering i Telos Partners jako Starszy Konsultant. Wcześniej odnosząc sukcesy zawodowe pełniła funkcję Dyrektora Personalnego na Polskę i kraje nadbałtyckie w firmie Avon Cosmetics. Agata współtworzyła plan szkoleń dla regionu Europy Centralnej i Wschodniej oraz pełniła rolę coacha dla Menedżerów Personalnych. Rozwój kariery zawodowej w kierunku zarządzania i rozwoju kapitału ludzkiego rozpoczęła w ORFE (Europejski Dystrybutor Farmaceutyczny). Jest członkiem zarządu Stowarzyszenia mentorów „PROMENTOR”. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach archeologia i historia oraz Uniwersytetu Illinois na kierunku zarządzanie biznesem i zasobami ludzkimi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK