| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Kiedy oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać w błąd

Kiedy oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać w błąd

Nazwa przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Takim czynem jest w szczególności wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorca może prowadzić swoją działalność w różnej formie prawnej. Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności oznaczenie przedsiębiorcy musi spełniać ustawowo określone wymagania. Przepisy prawa w zakresie nazwy i firmy zawierają liczne nakazy i ograniczenia, przykładowo firma spółki jawnej powinna zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników albo nazwisko albo firmę (nazwę) jednego albo kilku wspólników oraz dodatkowe oznaczenie „spółka jawna” (art. 24 kodeksu spółek handlowych). Jednak niezależnie od formy prawnej w jakiej przedsiębiorca prowadzi swoją działalności, w każdym przypadku należy stosować się do ogólnych zasad dotyczących oznaczenia przedsiębiorcy. Jedną z najważniejszych zasad jest to, aby nazwa przedsiębiorcy nie wprowadzała w błąd.

Błąd co do rodzaju wykonywanej działalności

Nazwa przedsiębiorcy nie powinna wprowadzać w błąd co do rodzaju wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności. Nie ma obowiązku wskazywania w nazwie rodzaju wykonywanej działalności, więc nazwa może być dobrana w sposób fantazyjny, ważne jednak aby wybrana nazwa nie była myląca.

Przeczytaj także: Jakie obowiązki ma przedsiębiorca wobec przeciętnego konsumenta

Firma zajmująca się jedynie produkcją stolarską nie powinna używać w nazwie określenia „projektanci wnętrz”, bowiem tak obrana nazwa może wprowadzać klienta w błąd co do rodzaju wykonywanej prze firmę działalności.

Oznaczenie przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeśli narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Zatem nie jest więc dopuszczalne takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości przedsiębiorstwa. Przy czym dotyczy to używania przez przedsiębiorcę nie tylko firmy, ale także nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa, przykładowo skrótu literowego jak również innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.

Polecamy serwis Zakładam firmę

Co gdy nazwisko wprowadza w błąd?

Jeżeli oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości z innym przedsiębiorstwem, które wcześniej używało podobnego oznaczenia, przedsiębiorca ten powinien podjąć środki mające na celu usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd osób trzecich. W takim przypadku na żądanie zainteresowanego sąd wyda orzeczenie nakazujące przedsiębiorcy, który później zaczął używać tego oznaczenia, podjęcie stosownych środków zapobiegających, polegających w szczególności na wprowadzeniu zmian w oznaczeniu przedsiębiorstwa, ograniczeniu zakresu terytorialnego używania oznaczenia lub jego używaniu w określony sposób.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »