| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Przedsiębiorca w wyjątkowych przypadkach ma prawo wysłać konsumentowi towar, którego on nie zamawiał. Kiedy i na jakiej podstawie? Przeczytaj.

Nieuczciwa praktyka rynkowa to taka praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo powoduje istotne zniekształcenie zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Dotyczy to zarówno okresu przed zawarciem umowy, jej zawierania oraz okresu po jej zawarciu.

Art. 9 pkt 6 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zalicza do takich praktyk:

Żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty bądź zwrotu lub przechowania produktów, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta, z wyjątkiem sytuacji, gdy produkt jest produktem zastępczym dostarczonym zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271, z późn. zm.).

Polecamy: Jak założyć własną firmę

1. Przedsiębiorca prowadzi wysyłkową sprzedaż płyt CD. Zakupu może dokonać jedynie osoba, która przystąpiła do „Klubu Melomanów”. W trakcie trwania umowy przedsiębiorca dokonuje zmiany regulaminu dokonywania zamówień, poprzez dodanie postanowienia „Wraz z przysłaniem każdego katalogu konsument powinien złożyć zamówienie na przynajmniej jedną pozycję. W przeciwnym razie otrzyma on produkt miesiąca.”. Przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku doręczenia nowego regulaminu do konsumentów a jedynie zamieścił jego treść na swojej stronie internetowej. Konsument, nie posiadając informacji o zmianie regulaminu nie dokonał zamówienia z katalogu i otrzymał tzw. „produkt miesiąca”, którego nie zamawiał, wraz z fakturą za ten produkt. Po kilku tygodniach dodatkowo zaczęto doręczać mu wezwania do zapłaty. Działanie przedsiębiorcy w tym przypadku może zostać uznane za bezprawne.

2. Konsument złożył za pośrednictwem strony internetowej zamówienie na portfel w kolorze czarnym. Z przyczyn niezależnych od sprzedawcy okazało się, że nie może on doręczyć konsumentowi zamawianego portfela, gdyż posiada ten produkt tylko w kolorze brązowym. Poinformowany o tym konsument, wyraził zgodę na zastąpienie zamawianego czarnego portfela na taki sam w kolorze brązowym. Po otrzymaniu przez konsumenta tego produktu, przedsiębiorca będzie mógł domagać się zapłaty za towar. Jest to produkt zastępczy w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a zatem nie będzie spełniał cech opisanej czarnej praktyki rynkowej.

Polecamy: serwis Leasing

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kompass Poland

Kompass Poland jest częścią międzynarodowego koncernu Kompass International z siedzibą we Francji, w Paryżu. Kompass International należy do tej samej grupy finansowej co firma Coface. Właścicielem grupy jest Bank Natixis.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »