| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Przedsiębiorca w wyjątkowych przypadkach ma prawo wysłać konsumentowi towar, którego on nie zamawiał. Kiedy i na jakiej podstawie? Przeczytaj.

Nieuczciwa praktyka rynkowa to taka praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo powoduje istotne zniekształcenie zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Dotyczy to zarówno okresu przed zawarciem umowy, jej zawierania oraz okresu po jej zawarciu.

Art. 9 pkt 6 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zalicza do takich praktyk:

Żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty bądź zwrotu lub przechowania produktów, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta, z wyjątkiem sytuacji, gdy produkt jest produktem zastępczym dostarczonym zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271, z późn. zm.).

Polecamy: Jak założyć własną firmę

1. Przedsiębiorca prowadzi wysyłkową sprzedaż płyt CD. Zakupu może dokonać jedynie osoba, która przystąpiła do „Klubu Melomanów”. W trakcie trwania umowy przedsiębiorca dokonuje zmiany regulaminu dokonywania zamówień, poprzez dodanie postanowienia „Wraz z przysłaniem każdego katalogu konsument powinien złożyć zamówienie na przynajmniej jedną pozycję. W przeciwnym razie otrzyma on produkt miesiąca.”. Przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku doręczenia nowego regulaminu do konsumentów a jedynie zamieścił jego treść na swojej stronie internetowej. Konsument, nie posiadając informacji o zmianie regulaminu nie dokonał zamówienia z katalogu i otrzymał tzw. „produkt miesiąca”, którego nie zamawiał, wraz z fakturą za ten produkt. Po kilku tygodniach dodatkowo zaczęto doręczać mu wezwania do zapłaty. Działanie przedsiębiorcy w tym przypadku może zostać uznane za bezprawne.

2. Konsument złożył za pośrednictwem strony internetowej zamówienie na portfel w kolorze czarnym. Z przyczyn niezależnych od sprzedawcy okazało się, że nie może on doręczyć konsumentowi zamawianego portfela, gdyż posiada ten produkt tylko w kolorze brązowym. Poinformowany o tym konsument, wyraził zgodę na zastąpienie zamawianego czarnego portfela na taki sam w kolorze brązowym. Po otrzymaniu przez konsumenta tego produktu, przedsiębiorca będzie mógł domagać się zapłaty za towar. Jest to produkt zastępczy w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a zatem nie będzie spełniał cech opisanej czarnej praktyki rynkowej.

Polecamy: serwis Leasing

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Finansowanie dla firm - kredyty, leasing, faktoring.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »