| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - usługi serwisowe

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - usługi serwisowe

Jeżeli przedsiębiorca wywołał u konsumenta wrażenie, że serwis jego produktów dostępny jest w innym państwie członkowskim niż to, gdzie dokonano zakupu, wówczas dopuścił się nieuczciwej praktyki rynkowej. Jak funkcjonuje ona w praktyce?

Nieuczciwa praktyka rynkowa to taka praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo powoduje istotne zniekształcenie zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Dotyczy to zarówno okresu przed zawarciem umowy, jej zawierania oraz okresu po jej zawarciu.

Art. 7 pkt 23 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zalicza do takich praktyk:

Wywoływanie u konsumenta wrażenia, że usługi serwisowe dotyczące danego produktu są dostępne w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, w którym produkt ten został sprzedany, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.

1. Producent sprzętu komputerowego, którego siedziba mieści się w Czechach prowadzi sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej sporządzonej w języku polskim. Z treści regulaminu oraz materiałów reklamowych nie wynika, że usługi serwisowe nie są dostępne w Polsce. Dodatkowo producent posiada filię we Wrocławiu. W treści regulaminu nie sprecyzowano adresu, na który konsumenci powinni wysyłać skargi reklamacyjne. Konsument mógł więc odnieść wrażenie, że serwis oferowanego sprzętu będzie odbywał się w siedzibie przedstawiciela producenta. Jednak okazuje się, że osoba nazywana przez producenta przedstawicielem zajmuje się jedynie odbieraniem sprzętu od producenta i wysyłaniem go do konsumentów. Aby konsument mógł skorzystać z usług serwisowych, powinien wysłać zakupiony produkt do siedziby producenta i ponieść koszty przesyłki.

2. Konsument, korzystając z okazji pobytu wakacyjnego we Włoszech, zakupił tam fabrycznie nowy samochód. Sprzedawca udzielił mu informacji, że producent udzielił tzw. gwarancji ogólnoeuropejskiej, która obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Marka samochodu nie jest powszechnie znana w Polsce, ale konsument został zapewniony, że w Poznaniu znajduje się autoryzowany punkt sprzedaży i serwisu tej marki samochodów, a tym samym będzie miał możliwość serwisowania i dokonywania ewentualnych napraw gwarancyjnych po powrocie do kraju. Okazuje się jednak, że w miejscu, o którym mówił sprzedawca znajduje się tylko autoryzowany punkt sprzedaży samochodów tej marki, a najbliższy punkt serwisowy znajduje się na terenie Niemiec.

Polecamy: serwis Leasing

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »