| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - przypisanie uprawnień

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - przypisanie uprawnień

Wydaje Ci się, że operator sieci komórkowej posługuje się certyfikatem, którego nie posiada? Konsumencie uważaj – możesz być świadkiem nieuczciwych praktyk rynkowych, których dopuszcza się przedsiębiorca.

Nieuczciwa praktyka rynkowa to taka praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo powoduje istotne zniekształcenie zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Dotyczy to zarówno okresu przed zawarciem umowy, jej zawierania oraz okresu po jej zawarciu.

Art. 7 pkt 4b ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zalicza do takich praktyk:

Twierdzenie, że praktyki rynkowe lub produkt zostały zatwierdzone, zaaprobowane lub uzyskały inne stosowne uprawnienie od organu publicznego lub podmiotu prywatnego - przy jednoczesnym niespełnieniu warunków zatwierdzenia, aprobaty lub warunków niezbędnych do uzyskania innego stosownego uprawnienia.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

1. Sok jabłkowy produkowany przez jednego z przedsiębiorców, został wyróżniony przez stowarzyszenie producentów żywności „Smacznie i Zdrowo”. Aby otrzymać to wyróżnienie, należy spełnić restrykcyjne normy ustanowione w stowarzyszeniu, które dotyczą zarówno norm sanitarnych podczas procesu produkcji, jakości składników oraz smaku produktów. Niedługo po otrzymaniu wyróżnienia, przedsiębiorca popadł w kłopoty finansowe i nie mógł sprostać wypełnieniu restrykcyjnych norm dotyczących produkcji. Pomimo tego, na etykietach soku jabłkowego nieprzerwanie znajdowała się informacja o otrzymanym wyróżnieniu „Smacznie i Zdrowo”. Przedsiębiorca, zamieszczając tę informację, bezpodstawnie sugerował konsumentom, że jego produkt nadal spełnia wymogi najwyższej jakości.

2. Operator sieci komórkowej zamieszcza w treści wzorca umownego informację, zgodnie z którą ten wzorzec „został zatwierdzony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów”. Tymczasem, stan faktyczny wygląda następująco. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził postępowanie, w trakcie którego dokonał analizy, czy wzorzec umowny stosowany przez tego przedsiębiorcę w obrocie z konsumentami nie zawiera niedozwolonych postanowień umownych. Postępowanie zakończyło się stwierdzeniem, że przedmiotowy wzorzec umowny nie zawiera takich postanowień. Nie oznacza to jednak, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów „zatwierdził” w jakiejkolwiek formie wzorzec umowy stosowany przez przedsiębiorcę, a tym bardziej nie uprawnił przedsiębiorcy do posługiwania się takim stwierdzeniem. Prezes UOKiK dokonuje bowiem abstrakcyjnej kontroli wzorca, co oznacza, że w postępowaniu indywidualnym na tle konkretnej umowy - konsumenci mogą kwestionować zgoła inne postanowienia.

Polecamy: serwis Mała firma

Aktualizacja: 28.11.2011

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - przypisanie uprawnień
Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - przypisanie uprawnień

Personel i Zarządzanie189,00 zł

HITY INFORU

TERMINARZ

SIE21
TydzieńPWŚCPSN
3128293031123
3245678910
3311121314151617
3418192021222324
3525262728293031

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch. Radcowie prawni. Spółka cywilna

Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem Infor.pl »