| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - kodeksy dobrych praktyk

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - kodeksy dobrych praktyk

Wykorzystywanie przez przedsiębiorców kodeksów dobrych praktyk do celów reklamowych, jeżeli nie są ich sygnatariuszami stanowi przejaw nieuczciwych praktyk rynkowych. Przedsiębiorco przeczytaj, aby uniknąć zagrożenia podjęcia nieuczciwych działań.

Nieuczciwa praktyka rynkowa to taka praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo powoduje istotne zniekształcenie zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Dotyczy to zarówno okresu przed zawarciem umowy, jej zawierania oraz okresu po jej zawarciu.

Art. 7 pkt 1. ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zalicza do takich praktyk:

Podawanie przez przedsiębiorcę informacji, że zobowiązał się on do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.

Firma developerska ”ABC-Twój Dom” podaje w swojej ofercie, iż jest sygnatariuszem kodeksu dobrych praktyk, obowiązującego w branży developerskiej i w oparciu o reguły tam zawarte, kształtuje swoje kontakty z klientami. Tymczasem informacja przekazana konsumentom nie jest prawdziwa, gdyż przedsiębiorca nigdy nie przystąpił do kodeksu dobrych praktyk oraz nie zobowiązał się do jego stosowania.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Art. 7 pkt 3. Twierdzenie, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony przez organ publiczny lub inny organ, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.

Firma turystyczna „XYZ-Podróże” informuje klientów w katalogu na lato 2008, że stosuje kodeks dobrych praktyk, opracowany dla branży turystycznej. Podkreślając doniosłość tego faktu wskazuje, iż kodeks był przygotowany w porozumieniu z Ministrem Gospodarki oraz Prezesem UOKiK, co ma sugerować klientom, iż treść kodeksu zyskała aprobatę wymienionych instytucji publicznych i stanowi gwarancję jej rzetelnego działania. Tymczasem okazuje się, że kodeks tej branży nie był opracowywany w porozumieniu z tymi instytucjami ani nie zyskał ich aprobaty. Firmy turystyczne poinformowały jedynie obie instytucje o planach opracowania takiego kodeksu.

Polecamy: serwis Mała firma

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Dobrowolska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »