| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Przykłady nieuczciwych praktyk - nakłanianie do zakupu i wizyta u konsumenta

Przykłady nieuczciwych praktyk - nakłanianie do zakupu i wizyta u konsumenta

Jeżeli męczą Cię notoryczne wizyty akwizytorów Twoim domu lub ciągle słyszysz miły głos za słuchawką telefonu proponujący Ci najnowszy komputer, zastanów się. Możesz mieć do czynienia z nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

Nieuczciwa praktyka rynkowa to taka praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo powoduje istotne zniekształcenie zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Dotyczy to zarówno okresu przed zawarciem umowy, jej zawierania oraz okresu po jej zawarciu.

Art. 9 pkt 2. ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zalicza do takich praktyk:

Składanie wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta, nawet jeżeli nie przebywa on tam z zamiarem stałego pobytu, ignorując prośbę konsumenta o jego opuszczenie lub zaprzestanie takich wizyt, z wyjątkiem przypadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy.

Konsument zawarł umowę pożyczki z firmą X oferującą usługi finansowe, w tym udzielanie pożyczek krótkoterminowych. Ze względu na trudności finansowe konsument nie wywiązał się z umowy, a firma sprzedała jego dług firmie windykacyjnej Y. W celu wyegzekwowania wierzytelności, przedstawiciel firmy windykacyjnej nachodzi konsumenta w jego domu, informując, że jeżeli nie ureguluje należności, podejmie on „inne kroki” (nie wyjaśnia jakie, ale budzi to strach konsumenta), mimo iż konsument wyraźnie zaznaczył, że nie życzy sobie tego rodzaju wizyt. Czym innym będą natomiast wizyty w domu konsumenta, w celu dokonania sprawdzenia szczelności instalacji gazowej, do czego uprawniają zarówno przepisy prawne, jak i umowa o dostarczanie gazu.

Polecamy: Czym różnią się czarne i szare praktyki rynkowe

Art. 9 pkt 3. Uciążliwe i niewywołane działaniem albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez telefon, faks, pocztę elektroniczną lub inne środki porozumiewania się na odległość, z wyjątkiem przypadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy.

Operator telewizji kablowej „Kabelek”, dzwoniąc wielokrotnie namawia konsumenta na zamówienie usługi i podpisanie umowy, mimo że konsument jednoznacznie wyraził brak zainteresowania tego rodzaju ofertą („Proszę się jednak jeszcze zastanowić, zadzwonię w innym terminie, może wtedy Pan się zdecyduje…”). Przepis ten nie oznacza jednak, że wierzyciel nie może podejmować środków w celu dochodzenia swoich roszczeń, jak np. wysłanie przypomnienia sms – owego dotyczącego niezapłaconej faktury.

Polecamy: serwis Leasing

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »