| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Jak odpowiada przedsiębiorca za nieuczciwe praktyki rynkowe

Jak odpowiada przedsiębiorca za nieuczciwe praktyki rynkowe

Przedsiębiorca, który dopuścił się działań o charakterze nieuczciwych praktyk rynkowych musi liczyć się z tym, iż poniesie określone konsekwencje. Jakie one są? Przeczytaj.

W przypadku zaistnienia nieuczciwej praktyki rynkowej, konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może wystąpić bezpośrednio z powództwem do sądu cywilnego i żądać:

  • zaniechania praktyki;
  • usunięcia skutków tej praktyki;
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
  • naprawienia szkody na zasadach ogólnych;
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

Konsument nie musi jednak sam dochodzić swoich racji. Jego  interesów mogą też bronić organizacje konsumenckie czy powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów. Wspomniane instytucje mogą wytaczać powództwa na rzecz konsumentów a także wstępować do toczących się postępowań (możliwość taką dają im przepisy Kodeksu postępowania cywilnego).

Dodatkowo, ustawa przyznaje wskazanym w art. 12 ust. 2 instytucjom: Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Rzecznikowi Ubezpieczonych, organizacjom konsumenckim oraz rzecznikom konsumentów, uprawnienie do wystąpienia z niektórymi roszczeniami, w sytuacji dokonania przez przedsiębiorcę nieuczciwej praktyki rynkowej.

Należy przy tym podkreślić, iż te instytucje działają wówczas w interesie publicznym (tzn. chcą, aby dana praktyka była wyeliminowana dla dobra ogółu konsumentów), a nie na rzecz indywidualnego konsumenta.

Polecamy: Na czym polega system konsorcyjny

W celu ochrony słabszych uczestników rynku, którymi są konsumenci oraz dążąc do zapewnienia im realnej możliwość dochodzenia swoich roszczeń, ustawa dokonała przeniesienia na przedsiębiorcę ciężaru udowodnienia, iż działanie nie stanowi nieuczciwej praktyki rynkowej wprowadzającej w błąd.

Zaletą takiego rozwiązania jest wyeliminowanie z praktyki dochodzenia swoich roszczeń przez konsumentów w postępowaniach sądowych. Mając przed sobą wizję wieloletniego sporu z koniecznością udowadniania swoich racji podmioty nieprofesjonalne odstępowałyby od realizowania przysługujących im praw.

Firma reklamująca maść twierdzi, że usuwa ona przebarwienia skóry w 2 tygodnie. Konsument, który stosował maść przez czas określony w załączonej ulotce informacyjnej nie jest zadowolony z efektów, w związku z czym występuje przeciwko producentowi z określonym roszczeniem do sądu. Wówczas przedsiębiorca będzie zobowiązany do wykazania przed sądem, że przeprowadzone przez niego testy lub badania tego produktu, potwierdzają właściwości, o których zapewniał w ulotce reklamowej.

Polecamy: serwis Leasing

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Miłkowski

Specjalista w zakresie public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »