| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Nieuczciwe praktyki związane z kodeksami dobrych praktyk

Nieuczciwe praktyki związane z kodeksami dobrych praktyk

Kodeksy dobrych praktyk to reguły ustanawiane przez samych przedsiębiorców albo ich zrzeszenia, których przestrzeganie nie jest narzucane przez ustawy lub inne, obowiązujące powszechnie, przepisy.

Ustawa nie stanowi także źródła obowiązku ustanowienia przez przedsiebiorców takich kodeksów w danej branży. Nie ingeruje także w samoregulacje przedsiębiorców. Dopuszcza się tylko w drodze wskazania kryteriów lub konkretnych zakazów wyznaczenia ram prawnych dla ich tworzenia.

Oceniane negatywnie w praktyce kodeksy stają się często jedynie argumentem reklamowym stosowanym przez przedsiębiorców jako atut handlowy. Konsumenci utożsamiają je przecież z oznakami podwyższonej jakości i standardów obsługi. Powodują one wzrost zaufania do przedsiębiorcy będącego sygnatariuszem samoregulacji.

Polecamy: Klauzula generalna nieuczciwych praktyk rynkowych

Elementem tego rodzaju praktyk jest wprowadzenie konsumenta w błąd. W rezultacie, Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych a za nią – polska ustawa, traktuje takie działania jako potencjalnie nieuczciwe. W myśl art. 5 ust. 2 pkt. 4 ustawy, za nieuczciwe uznaje się działania przedsiębiorcy, polegające na wprowadzaniu konsumentów w błąd, poprzez nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, ustanowionego przez siebie lub zrzeszenie przedsiębiorców, do których dobrowolnie dołączył, jeżeli informuje jednocześnie, że jest on związany kodeksem dobrych praktyk (art. 5 ust. 2 pkt 4 ustawy). Przepis ten jest gwarancją ustawową przestrzegania prawidłowości funkcjonowania systemów samoregulacji.

Przedsiębiorca X prowadzi działalność gospodarczą polegającą na windykacji należności w imieniu i na rzecz swojego pełnomocnika. W materiałach reklamowych zamieszczonych na stronie internetowej przedsiębiorcy X znajduje się informacja o tym, że X jest sygnatariuszem kodeksu dobrych praktyk i postępuje zgodnie z jego postanowieniami. W treści tego kodeksu znajduje się postanowienie: egzekucja należności przebiega bez narażenia dłużnika na utratę dobrego imienia wśród osób z jego bliskiego otoczenia. Nie przestrzegając tej normy, X podejmuje działania polegające na nękaniu sąsiadów informując ich o wysokości zadłużenia osoby, przeciwko której prowadzi działania.

Polecamy: serwis Leasing

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Kaszubiak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »