| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Czy gratis, konkurs i sprzedaż lawinowa są nieuczciwe

Czy gratis, konkurs i sprzedaż lawinowa są nieuczciwe

Zarówno konkursy oraz gratisy pojawiają się w akcjach marketingowych niezwykle często. Z podobną częstotliwością natknąć można się także na sprzedaż lawinową. Dlaczego ich stosowanie nie jest uczciwe?

Praktyki rynkowe to działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, lub sposób postępowania, oświadczenie albo informacja handlowa (również reklam i marketing), które są związane w sposób bezpośredni z nabyciem lub promocją produktu przez konsumenta.

Nieuczciwą praktyka rynkową jest taka praktyka rynkowa, która wprowadza w błąd oraz praktyka agresywna. Warto pamiętać także, iż nawet kodeks dobrych praktyk stosowany w sposób sprzeczny z prawem może stać się przyczyną uznania go za praktykę nieuczciwą (musi wówczas spełniać wymienione wyżej przesłanki).

Nieuczciwą praktyką rynkową niezależnie od okoliczności w jakich dokonywana jest ich ocena są działania wprowadzające w błąd polegające na:

Polecamy: serwis Leasing

  •  składaniu deklaracji, iż organizowany jest konkurs lub promocja wraz z nagrodami w ramach działalności rynkowej, a później brak przyznania wskazanych nagród lub ich uzasadnionego ekwiwalentu;
  •  prezentowaniu produktu w roli "gratisu" bądź jako "darmowy", a także "bezpłatny", lub w zbliżony sposób, gdy na konsumencie ciąży obowiązek zapłaty jakiejkolwiek opłaty bądź innej należności, z wyjątkiem kosztów bezpośrednich dotyczących odpowiedzi na praktykę rynkową, odbioru lub dostarczenia produktu; 

Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprzedaży lawinowej. Sprzedaż lawinowa polega na proponowaniu nabywania towarów bądź usług poprzez składanie kupującym towary lub usługi obietnicy uzyskania korzyści materialnych, w sytuacji gdy nakłonią oni inne osoby do dokonania takich samych transakcji. Osoby te uzyskałyby podobne korzyści materialne jako rezultat nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie.

Polecamy: Na czym polega dumping

Warto jednak pamiętać, że w dwóch sytuacjach sprzedaż lawinowa nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji.

Po pierwsze, gdy korzyści materialne pozyskiwane z uczestnictwa w takiej sprzedaży pochodzą ze środków z zakupu lub ze sprzedaży dóbr (usług) po cenie, której wartość nie przekracza rażąco ich rzeczywistej wartości rynkowej tych.

Po drugie, w takiej sytuacji osoba, która rezygnuje z udziału w sprzedaży posiada prawo do odprzedaży organizatorowi zakupu nabytych od organizatora, a nadających się do sprzedaży m.in. towarów albo zestawów prezentacyjnych zakupionych w okresie 6 miesięcy przed datą złożenia rezygnacji organizatorowi sprzedaży, za co najmniej 90 % ceny.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »