| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Na czym polega dumping

Na czym polega dumping

Dumping jest jednym z możliwych przejawów nieuczciwej konkurencji, który uznawany jest przez niektóre organizacje międzynarodowe za zakazany. Na czym polega i jakie są jego rodzaje?

Zjawisko dumpingu jest definiowane jako wprowadzenie do obrotu handlowego w określonym kraju produktu po cenie niższej od charakterystycznej dla niego wartości przeciętnej, w przypadku, gdy cena eksportowa, w odniesieniu do eksportu z jednego kraju do drugiego, jest niższa od analogicznej ceny w obrocie handlowym za podobny produkt konsumowany w kraju eksportującym.

Wśród postaci dumpingu można wyróżnić cztery jego najbardziej popularne formy:

Dumping sporadyczny – stosowany w sytuacjach, gdy producent osiąga nieprzewidzianą nadwyżkę towarów i rozpoczyna ich sprzedaż za granicę po cenach niższych, od tych, które obowiązują w kraju;

Polecamy: serwis Leasing

Dumping drapieżny – stanowi jedno z bardziej skutecznych narzędzi służących do zwalczania zagranicznej konkurencji i polega na działaniach dumpingowych nacelowanych na konkretne przedsiębiorstwa (zmierza do osłabienia ich pozycji na rynku);

Dumping stały – przybiera postać ciągłej sprzedaży produktów za granicą po cenach niższych niż krajowe;

Ekodumping – przejawia się w dokonywaniu eksportu towarów z wykorzystaniem cen zmniejszonych o te wydatki, które są ponoszone w związku z wymogami dotyczacymi ochrony środowiska. Pozwala to na uzyskanie niższych cen, niż te ustalone przez przedsiębiorstwa konkurencyjne na rynkach zagranicznych. Środkiem służącym zwalczaniu ekodumpingu są cła ekologiczne.

Polecamy: Jak założyć własna firmę?

Warto skupić się na dumpingu stałym, z uwagi na fakt, ze na rynkach pojawia się najczęściej spośród wskazanych. Będziemy mieli z nim do czynienia w sytuacji, gdy popyt na produkt na rynkach krajowych jest znacznie mniejszy niż na rynkach zagranicznych. Wówczas producent ma możliwość rozpoczęcia sprzedaży towaru po wysokiej cenie (na rynkach w kraju), w szczególności, gdy pojawiają się sprawnie funkcjonujące ograniczenia na import danego produktu. Jednocześnie z tym procesem, przedsiębiorca dopuszczający się dumpingu stałego dążąc do wzrostu poziomu sprzedaży na rynku zagranicznym, przy elastycznym popycie, jest zmuszony do obniżania cen.

Dumping ma znaczące zalety dla konsumentów kraju importera oraz w znacznym stopniu potrafi zaszkodzić wytwórcom kraju importera. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż korzyści płynące dla odbiorców towaru maja charakter jedynie tymczasowy. Po osiągnięciu celów w postaci osłabienia konkurencji, przedsiębiorca dumpingowy podwyższa ceny i dąży do uzyskania monopolu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Dudkiewicz

Doradca podatkowy, agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »