| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Jak kształtuje się odpowiedzialność karna za czyny nieuczciwej konkurencji

Jak kształtuje się odpowiedzialność karna za czyny nieuczciwej konkurencji

Przepisy karne mają za zadanie dotkliwie ukarać sprawcę oraz pokazać społeczeństwu, że nie opłaca się naruszać prawa. W zakresie działań nieuczciwej konkurencji przedsiębiorcy grozi nawet kara ośmioletniego pozbawienia wolności.

Ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa

Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Takiej karze podlega ten , kto uzyskawszy bezprawnie informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej.

Plagiat

Kto za pomocą technicznych środków reprodukcji, kopiuje produkt lub tak skopiowany wprowadza do obrotu, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Dodatkową przesłanką jest możliwość możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu i w konsekwencji wyrządzenie poważnej szkody przedsiębiorcy.

System sprzedaży lawinowej

Kto organizuje system sprzedaży lawinowej lub takim systemem kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Jest to najsurowsza kara przewidziana za czyny nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Wprowadzanie klienta w błąd

Wprowadzanie klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo nie poinformowanie o ryzyku, jakie wiąże się z korzystaniem z nich podlega karze aresztu albo grzywny. Bez wątpienia takie działanie może przynieść szkodę dla konsumenta.

Warto dodać , że tego typu praktyka może polegać zarówno na błędnym oznaczeniu produktu, jak i na zaniechaniu odpowiedniego oznaczenia, mimo spoczywającego na przedsiębiorcy obowiązku.

Wprowadzenie w błąd może mieć także inną postać, dlatego rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o przedsiębiorstwie, w szczególności o osobach kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorstwa, w celu szkodzenia przedsiębiorcy grozi karą aresztu albo grzywny.

Taka sama kara grozi osobom, które w celu przysporzenia korzyści majątkowej lub osobistej sobie, swojemu przedsiębiorstwu lub osobom trzecim, rozpowszechniają nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy.

Porównaj: Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją - wskazówki

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Gosińska

Główna księgowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »