| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją - wskazówki

Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją - wskazówki

Za czyny, będące przejawem nieuczciwej konkurencji grożą sankcje cywilne i karne. O ile odpowiedzialność karna ma funkcję penitencjarną i prewencyjną, o tyle sankcje cywilne mają na celu przede wszystkim przywrócenie warunków zdrowej, uczciwej konkurencji.

Zgodnie z powyższym przedsiębiorca, którego interes jest naruszony, bądź zagrożony może domagać się:
1) zaniechania niedozwolonych działań;
2) usunięcia skutków niedozwolonych działań;
3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych.

Jeśli oceniany czyn był zawiniony pokrzywdzony przedsiębiorca może też żądać zasądzenia sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.

Sąd może także zasądzić zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania przedmiotów związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. Przede wszystkim mowa tutaj o produktach, opakowaniach, materiałach promocyjno – reklamowych itp.

Z powyższymi roszczeniami może wystąpić nie tylko pokrzywdzony przedsiębiorca, ale także krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Jakie sankcje cywilne grożą za stosowanie nieuczciwych praktyk

Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.

Takie uregulowanie stawia w dużo korzystniejszej sytuacji przedsiębiorcę pokrzywdzonego, a w efekcie mogłoby nawet prowadzić do nadużyć – niektóre firmy mogą poprzez wnoszenie tego typu wniosków celowo działać niekorzystnie na wizerunek konkurenta. Dlatego też ustawodawca wprowadził zasadę, według której jeśli pozew jest oczywiście bezzasadny, sąd może nakazać powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Taki wyrok może zapaść tylko na wniosek poszkodowanego. Co więcej, jeśli poszkodowany poprzez działanie konkurenta poniósł szkodę (np. na skutek pozwu ludzie przestali u niego kupować) może on żądać jej naprawienia.

Polecamy serwis Windykacja

Należy pamiętać, że wszystkie roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji przedawniają się z upływem trzech lat. Bieg tego terminu biegnie oddzielnie dla każdego nadużycia.

Firma A prowadziła kampanię reklamową, w której porównywała swoje produkty z asortymentem firmy B. W spotach konkurencyjne towary zostały przedstawione jako drogie, a obok każdego umieszczono cenę. Cena okazała się być nieprawdziwa, nigdy nie używana przez firmę B. Sąd nakazał firmie A natychmiastowe zaprzestanie kampanii, a ponadto nakazał trzykrotnie umieścić w radio i prasie oświadczenie, że reklama była wprowadzająca w błąd, a przykładowe ceny nie odzwierciedlały rzeczywistej polityki cenowej firmy A.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kawałko

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »