| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Nieuczciwe praktyki rynkowe są bezwzględnie zakazane. Kwestie te reguluje ustawa o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych, która jednocześnie implementowała europejskie przepisy regulujące kwestie nieuczciwej konkurencji.

Ustawa wskazuje, że nieuczciwa praktyka to taka, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i zniekształca lub może w istotny sposób zniekształcić zachowania rynkowe przeciętnych konsumentów. Nie jest istotne to, kiedy ma miejsce wpływ na decyzje konsumentów; może zaistnieć on podczas całego procesu zakupu – zarówno przed, w trakcie, jak i po zawarciu umowy, dotyczącej produktu. Nieuczciwe praktyki mogą przybrać postać działania lub zaniechania. 

Czynem nieuczciwych praktyk rynkowych będzie zarówno zapewnienie klienta o nieprawdziwych cechach danego produktu, jak również „milcząca zgoda” i nie wyprowadzenie klienta z błędu.

O ile rywalizacja o klienta jest naturalnym elementem wolności gospodarczej, o tyle nieuczciwe praktyki rynkowe są jej zakłóceniem. Z samej zasady naruszają jej główne założenia.

Za nieuczciwe praktyki rynkowe uważa się w szczególności:

  • Praktyki wprowadzające w błąd
  •  Agresywne praktyki rynkowe  
  • Działania sprzeczne z kodeksem dobrych praktyk, jeśli spełniają przesłanki poprzedniego akapitu.

Polecamy serwis: Reklama w małej firmie

Warto pamiętać, że jest to katalog otwarty, co pozwala na tworzenie nowych, nienazwanych i niesprecyzowanych jeszcze nieuczciwych praktyk.

Nieuczciwe praktyki rynkowe dotyczą tylko relacji B2C – czyli po jednej stronie stoi profesjonalista, zaś z drugiej konsument. Przedmiotem ochrony jest interes gospodarczy konsumenta, która w obrocie jest zwykle stroną słabszą, często nieświadomą swoich praw i bardziej podatną na nadużycia ze strony przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Czym jest działanie wprowadzające w błąd

„Zniekształcenie w sposób istotny zachowań przeciętnego konsumenta” nie zostało w ustawie jednoznacznie wyjaśnione. Na gruncie orzecznictwa i prawa unijnego przyjmuje się, że jest to znaczne ograniczenie zdolności do świadomego podjęcia decyzji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Łukasik

Prawnik, doktorant

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »