| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Każdy pracodawca musi dbać o życie i zdrowie pracowników

Każdy pracodawca musi dbać o życie i zdrowie pracowników

Pracodawca niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności ma obowiązek dbać o zdrowie i życie pracownika. Nie może uchylać się od tego zobowiązania, nawet kiedy znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Przede wszystkim musi ustalić ryzyko zawodowe występujące w jego zakładzie pracy. 

Ochrona zdrowia pracowników dotyczy każdego pracodawcy. Żaden pracodawca, nawet zatrudniający niewielu pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku dbania o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników.

Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy jest prawem konstytucyjnym każdego pracownika. Stanowi on jedną z podstawowych zasad prawa pracy.

Pracodawca ma obowiązek minimalizowania negatywnych zagrożeń występujących w pracy. Do zagrożeń możemy zaliczyć:

  • narażenie na hałas,
  • niewłaściwe oświetlenie,
  • wysoką lub niską temperaturę,
  • dym nikotynowy, na który narażeni są pracownicy zatrudnieni w miejscach, gdzie nie obowiązuje zakaz palenia,

Pracodawca musi ustalić ryzyko zawodowe

Pracodawca powinien na samym początku określić ryzyko zawodowe, jakie występuje w jego zakładzie pracy. Musi poznać rozmiar ewentualnych zagrożeń występujących w środowisku pracy. Również pracownik podejmujący pracę musi być świadomy zagrożeń, które wiążą się z wykonywaną przez niego pracą. Informacja o ryzyku zawodowym powinna zostać przekazana pracownikowi przed dopuszczeniem go do określonej pracy.

Pracodawca ma obowiązek poinformowania pracownika o:

  • rodzajach czynników szkodliwych dla jego zdrowia,
  • innych uciążliwościach i niebezpieczeństwach występujących w środowisku pracy,
  • wypadkach przy pracy,
  • chorobach zawodowych, jakie miały miejsce na danym lub podobnym stanowisku pracy,
  • przyczynach i skutkach wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
  • środkach zapobiegających zagrożeniom,
  • sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej.

Informacja o ryzyku zawodowym powinna być przekazywana pracownikowi również, w przypadku:

  • zmian w ryzyku zawodowym,
  • pojawienia się nowych zagrożeń,
  • zwiększenia prawdopodobieństwa niekorzystnego oddziaływania warunków pracy na ich bezpieczeństwo i zdrowie.

Ponadto pracodawca ma obowiązek oceny ryzyka, jeśli tworzy nowe stanowisko pracy.

Dodatek za uciążliwą pracę

Praca w szkodliwych warunkach może być pracownikowi rekompensowana poprzez wypłatę dodatków. Wypłata takich dodatków nie jest obowiązkowa. Pracodawca wypłaca dodatki, kiedy na przykład zawarł taką regulację w umowie o pracę.

Dodatek szkodliwy stanowi rekompensatę za wykonywanie pracy w warunkach:

  • szkodliwych,
  • uciążliwych,
  • niebezpiecznych.

Przykład

Pracodawca prowadzi pub. Pracownicy wykonując swoją pracę są nieustannie narażeni na kontakt z dymem nikotynowym, głośną muzyką oraz monitorami ekranowymi. Niezależnie od obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy, pracodawca może przyznać im dodatek szkodliwy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »