| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Każdy pracodawca musi dbać o życie i zdrowie pracowników

Każdy pracodawca musi dbać o życie i zdrowie pracowników

Pracodawca niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności ma obowiązek dbać o zdrowie i życie pracownika. Nie może uchylać się od tego zobowiązania, nawet kiedy znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Przede wszystkim musi ustalić ryzyko zawodowe występujące w jego zakładzie pracy. 

Ochrona zdrowia pracowników dotyczy każdego pracodawcy. Żaden pracodawca, nawet zatrudniający niewielu pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku dbania o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników.

Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy jest prawem konstytucyjnym każdego pracownika. Stanowi on jedną z podstawowych zasad prawa pracy.

Pracodawca ma obowiązek minimalizowania negatywnych zagrożeń występujących w pracy. Do zagrożeń możemy zaliczyć:

  • narażenie na hałas,
  • niewłaściwe oświetlenie,
  • wysoką lub niską temperaturę,
  • dym nikotynowy, na który narażeni są pracownicy zatrudnieni w miejscach, gdzie nie obowiązuje zakaz palenia,

Pracodawca musi ustalić ryzyko zawodowe

Pracodawca powinien na samym początku określić ryzyko zawodowe, jakie występuje w jego zakładzie pracy. Musi poznać rozmiar ewentualnych zagrożeń występujących w środowisku pracy. Również pracownik podejmujący pracę musi być świadomy zagrożeń, które wiążą się z wykonywaną przez niego pracą. Informacja o ryzyku zawodowym powinna zostać przekazana pracownikowi przed dopuszczeniem go do określonej pracy.

Pracodawca ma obowiązek poinformowania pracownika o:

  • rodzajach czynników szkodliwych dla jego zdrowia,
  • innych uciążliwościach i niebezpieczeństwach występujących w środowisku pracy,
  • wypadkach przy pracy,
  • chorobach zawodowych, jakie miały miejsce na danym lub podobnym stanowisku pracy,
  • przyczynach i skutkach wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
  • środkach zapobiegających zagrożeniom,
  • sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej.

Informacja o ryzyku zawodowym powinna być przekazywana pracownikowi również, w przypadku:

  • zmian w ryzyku zawodowym,
  • pojawienia się nowych zagrożeń,
  • zwiększenia prawdopodobieństwa niekorzystnego oddziaływania warunków pracy na ich bezpieczeństwo i zdrowie.

Ponadto pracodawca ma obowiązek oceny ryzyka, jeśli tworzy nowe stanowisko pracy.

Dodatek za uciążliwą pracę

Praca w szkodliwych warunkach może być pracownikowi rekompensowana poprzez wypłatę dodatków. Wypłata takich dodatków nie jest obowiązkowa. Pracodawca wypłaca dodatki, kiedy na przykład zawarł taką regulację w umowie o pracę.

Dodatek szkodliwy stanowi rekompensatę za wykonywanie pracy w warunkach:

  • szkodliwych,
  • uciążliwych,
  • niebezpiecznych.

Przykład

Pracodawca prowadzi pub. Pracownicy wykonując swoją pracę są nieustannie narażeni na kontakt z dymem nikotynowym, głośną muzyką oraz monitorami ekranowymi. Niezależnie od obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy, pracodawca może przyznać im dodatek szkodliwy.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Każdy pracodawca musi dbać o życie i zdrowie pracowników
Każdy pracodawca musi dbać o życie i zdrowie pracowników

Podatki 2017 cz. 2 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)29.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »