| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Właściwa temperatura w miejscu pracy

Właściwa temperatura w miejscu pracy

Przepisy bhp nakazują pracodawcy zachować odpowiednią wysokość temperatury w miejscu pracy. W przypadku pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18 stopni. Jeżeli pracodawca nie będzie przestrzegał norm, wówczas pracownik może odmówić wykonania obowiązków służbowych.

W pomieszczeniach, w których pracownicy wypełniają swoje obowiązki służbowe pracodawca zobowiązany jest zapewnić temperaturę dostosowaną do rodzaju wykonywanej pracy, czyli metod pracy i niezbędnego do jej wykonania wysiłku fizycznego. Temperatura, jeśli nie występują przeciwwskazania technologiczne, nie może być niższa niż 14°C, a w pomieszczeniach gdzie wykonywana jest praca lekka i biurowa, nie niższa niż 18°C.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Optymalna wysokość temperatury w pracy

Pracodawca zobowiązany jest również zadbać o wymianę powietrza w pomieszczeniu świadczenia pracy, w zależności od potrzeb użytkowych i funkcji pomieszczeń, bilansu wilgotności i ciepła. Możliwymi do zastosowania są wentylacja naturalna lub mechaniczna bądź klimatyzacja. Należy pamiętać o tym, iż powietrze doprowadzane powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia, a urządzenia nie mogą powodować przeciągów, ochłodzenia lub przegrzewania pomieszczenia wykonywana pracy. Pochodzący z wentylacji strumień powietrza nie może być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Maksymalna zaś temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70°C przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy. W pozostałych przypadkach maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 45°C.

Zobacz również: Kontrola temperatury w miejscu pracy

Zgodnie z przepisami bhp pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Nie określają one jednak wprost górnej wartości temperatury w pomieszczeniu wykonywania pracy. Optymalna temperatura to 20-25°C.

Pracodawca powinien pamiętać również o odpowiedniej konserwacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, aby nie doszło do awarii.

W sytuacji, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika bądź gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym bezzwłocznie przełożonego.

Zobacz: Temperatura w miejscu pracy

PODSTAWA PRAWNA:

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
  • Rozporządzenie z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Źródło:

Zielona Linia

Zdjęcia

Właściwa temperatura w miejscu pracy. / Fot. Armstrong
Właściwa temperatura w miejscu pracy. / Fot. Armstrong

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stobiecka

Radca prawny, Partner zarządzający kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK