| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Zasady wydawania świadectw pracy

Zasady wydawania świadectw pracy

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy powstaje z mocy prawa obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy. Pracodawca jest zobowiązany do wystawienia świadectwa bez oczekiwania na wniosek pracownika.

Wyjątkiem jest sytuacja opisana w art. 97 § 11–13 k.p., którą wprowadzono do Kodeksu pracy ustawą z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (Dz.U. Nr 36, poz. 181).

Jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów (art. 97 § 11 k.p.).

Świadectwo pracy wydaje się w dniu upływu terminu – 24-miesięcznego okresu zatrudnienia.

Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę (art. 97 § 12 k.p.).

Pracownik pozostający w zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy może jednak w każdym czasie żądać:

  • wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej ze wskazanych umów o pracę lub
  • wydania świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy.

Pracodawca ma wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie roszczenia przysługują za niewydanie świadectwa pracy?

Kolejna umowa o pracę

Należy uznać, że do zastosowania art. 97 § 11–13 k.p. nie jest konieczne, aby podczas tych 24 miesięcy występował ciąg umów zapoczątkowany umową o pracę na okres próbny. Wystarczające powinno być pozostawanie w zatrudnieniu przez 2 lata na podstawie kolejnych umów na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy.

Ustawodawca zrezygnował z określenia, że nawiązanie kolejnej umowy ma nastąpić „bezpośrednio po” rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy, co nie wyklucza występowania przerw między poszczególnymi umowami zawieranymi między tymi samymi stronami stosunku pracy z zastrzeżeniem, że nie są one dłuższe niż okres 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, w którym zgodnie z przepisami pracodawca najpóźniej powinien pracownikowi lub upoważnionej przez niego na piśmie osobie wysłać za pośrednictwem poczty świadectwo pracy lub doręczyć w inny sposób (§ 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania; Dz.U. Nr 60, poz. 282; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 251, poz. 1509).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

UNIT4 POLSKA sp. z o.o.

ekspert z zakresu HRM

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »