| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Zasady wydawania świadectw pracy

Zasady wydawania świadectw pracy

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy powstaje z mocy prawa obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy. Pracodawca jest zobowiązany do wystawienia świadectwa bez oczekiwania na wniosek pracownika.

Wyjątkiem jest sytuacja opisana w art. 97 § 11–13 k.p., którą wprowadzono do Kodeksu pracy ustawą z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (Dz.U. Nr 36, poz. 181).

Jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów (art. 97 § 11 k.p.).

Świadectwo pracy wydaje się w dniu upływu terminu – 24-miesięcznego okresu zatrudnienia.

Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę (art. 97 § 12 k.p.).

Pracownik pozostający w zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy może jednak w każdym czasie żądać:

  • wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej ze wskazanych umów o pracę lub
  • wydania świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy.

Pracodawca ma wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie roszczenia przysługują za niewydanie świadectwa pracy?

Kolejna umowa o pracę

Należy uznać, że do zastosowania art. 97 § 11–13 k.p. nie jest konieczne, aby podczas tych 24 miesięcy występował ciąg umów zapoczątkowany umową o pracę na okres próbny. Wystarczające powinno być pozostawanie w zatrudnieniu przez 2 lata na podstawie kolejnych umów na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy.

Ustawodawca zrezygnował z określenia, że nawiązanie kolejnej umowy ma nastąpić „bezpośrednio po” rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy, co nie wyklucza występowania przerw między poszczególnymi umowami zawieranymi między tymi samymi stronami stosunku pracy z zastrzeżeniem, że nie są one dłuższe niż okres 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, w którym zgodnie z przepisami pracodawca najpóźniej powinien pracownikowi lub upoważnionej przez niego na piśmie osobie wysłać za pośrednictwem poczty świadectwo pracy lub doręczyć w inny sposób (§ 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania; Dz.U. Nr 60, poz. 282; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 251, poz. 1509).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Czarnecki

Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »