| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Zasady wydawania świadectw pracy

Zasady wydawania świadectw pracy

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy powstaje z mocy prawa obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy. Pracodawca jest zobowiązany do wystawienia świadectwa bez oczekiwania na wniosek pracownika.

Pracodawca po upływie 24 miesięcy zatrudnienia pracownika na podstawie umów terminowych będzie zobowiązany wydać pracownikowi jedno świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie tych umów, poczynając od zawarcia pierwszej z nich. Zasada ta znajdzie jednak zastosowanie tylko w przypadku modelowym, w którym w dniu upływu 24-miesięcznego okresu zatrudnienia następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Nie zawsze przecież będziemy mieć do czynienia z taką sytuacją.

Wyjątek dotyczy sytuacji faktycznej, w której w dniu upływu 24-miesięcznego zatrudnienia pracownika i pracodawcę łączy niezakończona jeszcze umowa o pracę. Wówczas pracodawca nie wydaje świadectwa pracy obejmującego zakończone okresy zatrudnienia, tylko czeka do zakończenia umowy zawartej przed upływem 24 miesięcy i wówczas wydaje świadectwo pracy obejmujące wszystkie te okresy.

Problem praktyczny, jaki nasuwa się w związku z zastosowaniem tego przepisu, jest taki, że przecież nie zawsze po zakończeniu np. 3-miesięcznej umowy o pracę na okres próbny i zawieraniu umowy o pracę na okres 1 roku strony będą wiedziały, że w ciągu 24 miesięcy, poczynając od umowy o pracę na okres próbny, będzie ich łączył stosunek pracy, gdyż tylko w takiej sytuacji obowiązek wydania świadectwa pracy za okres próbny nie powstaje z mocy prawa.

Należy zaznaczyć, że najczęściej z tej regulacji mogą korzystać tylko ci pracodawcy, którzy przykładowo po 1 roku umowy o pracę zawierają kolejną na okres co najmniej 1 roku lub po 3-miesięcznym okresie próbnym zawierają umowę o pracę na czas określony co najmniej obejmujący 21 miesięcy.

Co do zasady przepisy art. 97 § 11–13 k.p. w brzmieniu nadanym ustawą z 5 stycznia 2011 r. stosuje się do stosunków pracy nawiązanych na podstawie umów o pracę wymienionych w tych przepisach, poczynając od dnia wejścia w życie ustawy, a więc od 21 marca 2011 r.

Pracodawca wydaje świadectwo pracy zgodnie z dotychczasowymi przepisami, jeżeli w dniu 21 marca 2011 r. trwa kolejna umowa o pracę nawiązana w okolicznościach określonych w art. 97 § 11 k.p., w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem. Chodzi o sytuację, w której 21 marca 2011 r. trwa kolejna umowa zawarta bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę – wówczas stosujemy przepisy dotychczasowe.

Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Więcej przeczytasz w Serwisie Prawno - Pracowniczym. Sprawdź - NIETYPOWE SYTUACJE W PRAWIE PRACY – PRZEWODNIK

Autorzy: DOMINIKA DÖRRE-NOWAK, ALEKSANDER P. KUŹNIAR

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »