| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Jakie roszczenia przysługują za niewydanie świadectwa pracy?

Jakie roszczenia przysługują za niewydanie świadectwa pracy?

Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy pociąga za sobą zobowiązanie pracodawcy do wystawienia pracownikowi świadectwa pracy. Zdarza się jednak, że przełożony uchyla się od spełnienia tego obowiązku. W takich sytuacjach pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody.

Czym jest świadectwo pracy?

Świadectwo pracy jest dokumentem, który pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi niezwłocznie w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy (art. 97 § 1 kodeksu pracy). W zaświadczeniu tym pracodawca zamieszcza informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne dane niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy pracodawca zawrze także informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach (art. 97 § 2 kp.).

Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą! (art. 97 § 1 kp.).

Pan Jan nie otrzymał jeszcze wynagrodzenia za ostatni miesiąc swojej pracy. Pracodawca i tak powinien wydać mu świadectwo pracy.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Termin wydania świadectwa pracy

Otrzymanie świadectwa pracy jest dla pracownika niezwykle istotne. Brak tego dokumentu może sprawić, że pracownik nie znajdzie nowego zatrudnienia albo nie będzie mógł realizować przysługujących mu uprawnień. Na pracodawcy spoczywa obowiązek wydania dokumentu w dniu, w którym ustał stosunek pracy, a jeśli nie jest to możliwe – w ciągu siedmiu dni. Świadectwo pracy można pracownikowi doręczyć pocztą, wręczyć mu je osobiście lub osobie przez niego upoważnionej. Jeżeli przełożony nie wydał świadectwa pracy z urzędu, pracownik powinien się o nie upomnieć (najlepiej pisemnie, dla celów dowodowych), a pracodawca spełnić swój obowiązek w ciągu kolejnych siedmiu dni.

Dochodzenie roszczeń przez pracownika

Co w przypadku gdy mimo złożonego wniosku pracodawca uchyla się od wydania dokumentu? Zgodnie z art. 99 kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Przepis ten dotyczy jednak tylko sytuacji, gdy szkoda ta polega na utracie zarobków.

Czy można zawrzeć dwie umowy o pracę z jednym pracownikiem?

Aby uzyskać odszkodowanie, pracownik musi dowieść przed sądem, że to brak świadectwa pracy uniemożliwił mu otrzymanie zatrudnienia w innym miejscu. Warunkiem jest więc wykazanie związku przyczynowego między pozostawaniem bez pracy (a tym samym utratą zarobków) a niewydaniem świadectwa pracy w terminie (sygn. akt II PK 36/04).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »