| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Zatrudnienie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracownika

Zatrudnienie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracownika

Telepraca oznacza pracę wykonywaną z dala od konwencjonalnego miejsca zatrudnienia, przy użyciu współczesnych technologii teleinformatycznych. Umożliwia godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym oraz stosowanie elastycznej organizacji pracy polegającej na możliwości jej wykonywania „w każdym miejscu i o każdej porze”. Niewątpliwie, korzyści wprowadzenia telepracy są duże, także dla pracownika.

Przepisy kodeksu pracy o telepracy zawierają wiele ustawowych gwarancji dla telepracownika. Nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia lub odmowy podjęcia pracy w formie telepracy. Chodzi tu przede wszystkim o zasadę dobrowolności i związany z nią zakaz wypowiedzenia przez pracodawcę umowy o pracę z powodu niewyrażenia przez pracownika zgody na wykonywanie pracy w formie telepracy (art. 67(7) § 3 k.p.), jak również w razie zaprzestania wykonywania pracy w takiej formie (art. 67(8)-67(9) k.p.).

Istotne znaczenie ma również ochrona prywatności telepracownika w czasie przeprowadzania kontroli wykonywania pracy lub w celu inwentaryzacji albo naprawy powierzonego sprzętu (art. 67(14) § 2 k.p.). Jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika kontrola taka może być przeprowadzana za uprzednią zgodą telepracownika wyrażoną na piśmie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość (art. 67(14) § 2 k.p.).

Polecamy: Zatrudnianie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracodawcy

Artykuły 67(15) i 67(16) k.p. wprowadzają dalsze szczegółowe gwarancje. Zgodnie z nimi telepracownika tak samo ma prawo do awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Ponadto, ma prawo przebywania na terenie zakładu pracy i kontaktowania się z innymi pracownikami oraz korzystania z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej. W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające prawa i obowiązki wszystkich pracowników. Tytułem przykładu można wskazać, iż na tych samych zasadach korzysta z prawa do urlopu, można z nim także zawrzeć umowę o zakazie konkurencji.

Na telepracowniku spoczywają te same obowiązki, które dotyczą ogółu pracowników, w szczególności wskazane w art. 100 k.p. Zgodnie z nim pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

Pracownik jest obowiązany w szczególności:

  • przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
  • przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
  • przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
  • dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
  • przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Polecamy: Składki ZUS 2012

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Michał Stępień

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »