| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Zatrudnienie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracownika

Zatrudnienie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracownika

Telepraca oznacza pracę wykonywaną z dala od konwencjonalnego miejsca zatrudnienia, przy użyciu współczesnych technologii teleinformatycznych. Umożliwia godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym oraz stosowanie elastycznej organizacji pracy polegającej na możliwości jej wykonywania „w każdym miejscu i o każdej porze”. Niewątpliwie, korzyści wprowadzenia telepracy są duże, także dla pracownika.

Przepisy kodeksu pracy o telepracy zawierają wiele ustawowych gwarancji dla telepracownika. Nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia lub odmowy podjęcia pracy w formie telepracy. Chodzi tu przede wszystkim o zasadę dobrowolności i związany z nią zakaz wypowiedzenia przez pracodawcę umowy o pracę z powodu niewyrażenia przez pracownika zgody na wykonywanie pracy w formie telepracy (art. 67(7) § 3 k.p.), jak również w razie zaprzestania wykonywania pracy w takiej formie (art. 67(8)-67(9) k.p.).

Istotne znaczenie ma również ochrona prywatności telepracownika w czasie przeprowadzania kontroli wykonywania pracy lub w celu inwentaryzacji albo naprawy powierzonego sprzętu (art. 67(14) § 2 k.p.). Jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika kontrola taka może być przeprowadzana za uprzednią zgodą telepracownika wyrażoną na piśmie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość (art. 67(14) § 2 k.p.).

Polecamy: Zatrudnianie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracodawcy

Artykuły 67(15) i 67(16) k.p. wprowadzają dalsze szczegółowe gwarancje. Zgodnie z nimi telepracownika tak samo ma prawo do awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Ponadto, ma prawo przebywania na terenie zakładu pracy i kontaktowania się z innymi pracownikami oraz korzystania z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej. W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające prawa i obowiązki wszystkich pracowników. Tytułem przykładu można wskazać, iż na tych samych zasadach korzysta z prawa do urlopu, można z nim także zawrzeć umowę o zakazie konkurencji.

Na telepracowniku spoczywają te same obowiązki, które dotyczą ogółu pracowników, w szczególności wskazane w art. 100 k.p. Zgodnie z nim pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

Pracownik jest obowiązany w szczególności:

  • przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
  • przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
  • przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
  • dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
  • przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Polecamy: Składki ZUS 2012

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kredyt Inkaso S.A.

Nowoczesna windykacja

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »