| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Czy pracownik może prowadzić własną firmę?

Czy pracownik może prowadzić własną firmę?

Dla wielu osób pracujących na etacie zagadką jest czy mogą sobie pozwolić na jednoczesne prowadzenie działalności gospodarczej. Odpowiedź - jak to już bywa w kwestiach prawnych - nie jest jednoznaczna. Wyjaśnień wymaga także zagadnienie wymiaru składek ZUS, jakie obowiązani są uiszczać pracownicy dodatkowo kierujący własną firmą. Wyjaśniamy wszystkie wątpliwości.

Kiedy pracownik nie może podjąć działalności?

Osoba świadcząca pracę na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony może prowadzić jednocześnie działalność gospodarczą, chyba że:

  • zawarta została między pracodawcą a pracownikiem umowa o zakazie konkurencji, a działalność, którą zamierza prowadzić pracownik wypełniać będzie charakterystykę działalności konkurencyjnej, o której mowa w tej umowie;
  • pracodawca zobowiązał pracownika przy zawieraniu umowy o pracę do zadeklarowania braku innego zatrudnienia lub braku prowadzonej przez pracownika działalności gospodarczej, a pracownik taką deklarację złożył.

W dwóch przedstawionych powyżej przypadkach pracownikowi nie wolno podjąć działalności gospodarczej i pozostawać jednocześnie na etacie. W razie niezastosowania się przez pracownika do przyjętego dobrowolnie obowiązku, będzie on ponosił odpowiedzialność odszkodowawczą wobec pracodawcy.

Polecamy: Kto i kiedy może zawiesić działalność gospodarczą?

Co do zasady więc pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o rozpoczęciu lub wykonywaniu działalności gospodarczej. Należy jednak mieć na względzie to, że niezależnie od formy prawnej w jakiej wykonywana jest działalność gospodarcza, dane przedsiębiorcy widnieją w jawnym, ogólnodostępnym rejestrze. Wobec tego pracodawca może bez zadawania sobie zbytniego trudu sprawdzić, czy jego pracownicy są zarejestrowani jako przedsiębiorcy.

Dotacja z Powiatowego Urzędu Pracy tylko dla bezrobotnych.

Dotacje przyznawane przez PUP a przeznaczone na wspieranie rozpoczynających działalność gospodarczą skierowane są jedynie do osób zarejestrowanych w urzędach pracy jako bezrobotne. Wobec tego pracownicy są poza kręgiem osób, które mogą uzyskać dotację z PUP.

Składki

To w jakim zakresie pracownik prowadzący jednocześnie działalność gospodarczą będzie obowiązany do uiszczania składek ZUS w większym wymiarze zależy od tego, czy z tytułu wykonywanej przez niego pracy osiąga on dochód równy lub przewyższający wartość minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Jeżeli miesięczny dochód z pracy na etacie, a będący podstawą wymiaru składek, jest wyższy lub równy wysokości płacy minimalnej to pracownik prowadzący dodatkowo działalność gospodarczą nie ma obowiązku opłacania składek z tytułu wykonywanej przez siebie działalności.

Polecamy: Rozpoczynamy własną działalność gospodarczą

W przypadku, w którym dochód miesięczny ze stosunku pracy jest niższy od wartości płacy minimalnej, pracownik prowadzący działalność gospodarczą będzie obowiązany odprowadzać składki obliczone w oparciu o jego dochód uzyskiwany z działalności.

Na wniosek pracownika - przedsiębiorcy składki ZUS mogą być odprowadzane z dwóch podstaw, tj. z dochodu uzyskiwanego z pracy na etacie oraz z tego, który pracownik uzyskuje, prowadząc działalność.

Autor:

Tomasz Piotrowski

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Darren Chong

Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »