| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - porada

Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - porada

Na jakim formularzu złożyć wniosek o wpis do działalności gospodarczej? Do jakiego urzędu się udać? W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne, aby poprawnie przygotować EDG-1.

Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, złożony na formularzu EDG-1, jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, a także zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany – w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników – w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

W części I wniosku „Dane identyfikacyjne wnioskodawcy” należy podać następujące dane:
• płeć
• rodzaj, serię i nr dokumentu tożsamości
• PESEL (jeśli został danej osobie nadany)
• NIP (jeśli został danej osobie nadany)
• REGON
• nazwisko, imię pierwsze
• nazwisko rodowe, imię drugie
• imię ojca, imię matki
• miejsce i datę urodzenia
• posiadane obywatelstwa
• adres miejsca zamieszkania wnioskodawcy, adres miejsca zameldowania wnioskodawcy (jeśli jest inny niż adres miejsca zamieszkania).

W rubryce 19 wniosku należy podać datę obowiązku opłacania składek, do poboru których zobowiązany jest ZUS. Na ogół data ta powinna być taka sama, jak data rozpoczęcia działalności, podana w rubryce 12 wniosku.

Jeżeli przedsiębiorca posiada rachunki bankowe (rachunek osobisty lub rachunki związane z prowadzoną działalnością), powinien dodatkowo wypełnić część EDG-RB wniosku o wpis („Informacja o rachunkach bankowych”).

W przypadku przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w wielu miejscach konieczne może być złożenie części EDG-MW („Dodatkowe miejsca wykonywania działalności gospodarczej”).
W przypadku przedsiębiorców deklarujących wykonywanie więcej niż 10 rodzajów działalności konieczne jest złożenie części EDG-RD („Wykonywana działalność gospodarcza”).

Dane z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej organ ewidencyjny niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, prześle do właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wraz z kopią zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Jeżeli przedsiębiorca składający zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie ma nadanego numeru NIP, organ gminy prześle zgłoszenie płatnika składek do ZUS po otrzymaniu od właściwego naczelnika urzędu skarbowego nadanego numeru NIP i uzupełnieniu wniosku o ten numer.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Komandzik-Szałagan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »