| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Jakie obowiązki są związane z zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Jakie obowiązki są związane z zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Szczegóły związane z jego obowiązkami poznasz czytając poniższy tekst.

  • zgłoszenie płatnika składek – na formularzu ZUS ZFA,
  • zgłoszenie do ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność – odpowiednio na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA, zgodnie ze schematem podlegania ubezpieczeniom, który był wskazany w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.

Jeśli w okresie zawieszenia działalności wystąpiły zmiany związane ze zmianą kodu tytułu ubezpieczenia albo schematem podlegania ubezpieczeniom, do złożenia dokumentów zgłoszeń do ubezpieczeń zobowiązany jest płatnik.

Po wznowieniu działalności osoba prowadząca działalność gospodarczą ma obowiązek zgłosić osoby zatrudnione przy prowadzeniu działalności, w tym osoby współpracujące – do odpowiednich ubezpieczeń, w ciągu 7 dni od ich zatrudnienia/rozpoczęcia współpracy.

Po wznowieniu działalności osoba prowadząca działalność gospodarczą ma też obowiązek zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny, którzy nadal spełniają warunki określone ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Artykuł jest fragmentem poradnika „Obowiązki wobec ZUS” autorstwa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


Źródło: www.zus.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Sokołowska – Strug

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »