- zgłoszenie płatnika składek – na formularzu ZUS ZFA,
- zgłoszenie do ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność – odpowiednio na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA, zgodnie ze schematem podlegania ubezpieczeniom, który był wskazany w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.
Jeśli w okresie zawieszenia działalności wystąpiły zmiany związane ze zmianą kodu tytułu ubezpieczenia albo schematem podlegania ubezpieczeniom, do złożenia dokumentów zgłoszeń do ubezpieczeń zobowiązany jest płatnik.
Po wznowieniu działalności osoba prowadząca działalność gospodarczą ma obowiązek zgłosić osoby zatrudnione przy prowadzeniu działalności, w tym osoby współpracujące – do odpowiednich ubezpieczeń, w ciągu 7 dni od ich zatrudnienia/rozpoczęcia współpracy.
Po wznowieniu działalności osoba prowadząca działalność gospodarczą ma też obowiązek zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny, którzy nadal spełniają warunki określone ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
reklama
reklama
Artykuł jest fragmentem poradnika „Obowiązki wobec ZUS” autorstwa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Źródło: www.zus.pl