| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Jak firma może motywować pracowników premią?

Jak firma może motywować pracowników premią?

Aby odpowiednio zmotywować pracownika, zwiększając jednocześnie zysk firmy, należy opracować właściwe zasady naliczania premii. Istotne jest, aby pracownik wiedział i faktycznie odczuwał, że ma wpływ na wysokość premii, którą otrzyma, czyli, że może sobie ją „wypracować”. Ważne jest, aby cele pracownika były realne. Zbyt wygórowane, niezbyt osiągalne, będą miały działanie odwrotne od zamierzonego, czyli demotywujące.

Każda firma wybiera zupełnie inne parametry sukcesu pracy swoich pracowników.

Uzależnione to jest od tego, czego w danym okresie firma oczekuje najbardziej, czyli jaki poziom dojrzałości osiągnęła. Diametralnie różny nacisk na poszczególne sfery działania przyjmie firma, która niedawno rozpoczęła swoją działalność, a zupełnie co innego będzie istotne dla dojrzałego przedsiębiorstwa, mającego duże udziały rynkowe.

Mogą to być:

  • ilościowa sprzedaż produktów, w podziale na poszczególne grupy asortymentowe,
  • osiągana marża,
  • poziom rabatów,
  • obrót - sumaryczny, lub w podziale na grupy asortymentowe,
  • utrzymanie obecnych klientów ze stałym poziomem obrotów,
  • zwiększanie sprzedaży do obecnych klientów (asortymentowo lub wartościowo),
  • zdobywanie nowych rynków sprzedaży poprzez pozyskiwanie nowych klientów,
  • zarządzanie opakowaniami zwrotnymi, itp.

Wybranych parametrów powinno być niewiele, od 2-4, aby system oceny był dla pracowników przejrzysty. Nadmiar elementów zmiennych dekoncentruje uwagę pracownika i może też zniechęcać do zarządzania nimi.

Polecamy: Czy nagrywanie rozmów telefonicznych pracowników jest legalne?

Jeśli firma wybrała 3 czynniki, np.:

  • obrót miesięczny,
  • poziom rabatów,
  • oraz liczbę nowych klientów,

powinna określić, które z nich są najbardziej strategiczne i umieścić je wg hierarchii ważności.

Każdemu z wybranych kryteriów należy nadać wagi, czyli określić ich istotność w całym koszyku premiowym. Jest to o tyle ważne, że wskazuje pracownikowi, na co powinien kłaść nacisk w pierwszej kolejności. Co jest najważniejsze dla firmy i co będzie miało istotny impakt na jego premię od wyniku.

I ostatnia, niezwykle istotna kwestia – wypracowana premia powinna być wypłacana terminowo.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Cymcyk

Menedżer Komunikacji Inwestycyjnej ING TFI S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »