| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Porady internautów > Zakaz nadużywania pozycji dominującej

Zakaz nadużywania pozycji dominującej

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów w odniesieniu do pozycji dominującej wprowadza zakaz jej nadużywania.

Zgodnie z ustawą zakazane jest nadużywanie pozycji, która jest dominującą na rynku przez jednego albo i więcej przedsiębiorców. Nadużywanie może polega m.in. na takich działaniach jak:

bezpośrednie, a także pośrednie narzucanie nieuczciwych cen (w tym również nadmiernie wysokich albo przesadnie niskich), odległych terminów płatności, czy też innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;

ograniczanie produkcji, sprzedaży lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów;

stosowanie w analogicznych umowach z zainteresowanymi warunków uciążliwych lub niejednolitych, które stwarzają im niejednolite warunki konkurencji;

uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez zainteresowanego innego świadczenia, które nie jest związane bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy;

Polecamy: Czym jest przedsiębiorstwo w ustawach podatkowych?

przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania lub rozwoju konkurencji;

narzucanie przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, które przynoszą mu nieuzasadnione korzyści;

podział rynku według ram terytorialnych, rodzajów sprzedawanych towarów lub podmiotowych.

W sytuacji dokonania takich czynności, które swym charakter będą przejawiały się nadużywaniem pozycji dominującej, będą one w całości lub w odpowiedniej części nieważne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Iga Kalinowska

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »