| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Porady internautów > Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego

Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego

Zasady komunikowania się w miejscu pracy wpływają na efektywność działania firmy. Wzajemne oddziaływanie doprowadza do stworzenia sytuacji, w której jednostka może być wykorzystywana przez inną.

Istotnym jest poznanie reguł stosowanych w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.

Robert Cialdini podaje sześć reguł działań celowościowych w sytuacjach społecznych, a więc też w tych, jakie występują w miejscu pracy. Do owych reguł należą: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.

Społeczny dowód słuszności Reguła ta wiąże się bezpośrednio z pojęciem konformizmu, a dokładniej z ludzka skłonnością do niego. Bardzo często jest tak, że ludzie, którzy nie mają zdania na jakiś temat, sugerują się opinią większości, lub osób im bliskich. Reguła społecznego dowodu słuszności ma szerokie zastosowanie w reklamie oraz w głoszeniu pewnych idei.

Polecamy: Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

W tworzeniu akcji promocyjnej można ją wykorzystać poprzez skierowanie komunikatu do ściśle określonej grupy odbiorców, np. osób młodych. Taka forma reklamy sprawdza się w stosunku do dzieci i młodzieży, które mają silne poczucie przynależności do określonej grupy. W przekazach takich może paść stwierdzenie: „wszyscy mają X, więc ja też mam”.

Pomijając kwestie promocyjne to ta zasada ma też zastosowanie podczas negocjacji wewnętrznych, gdzie osoba prowadząca spotkanie i chcąca osiągnąć określony cel zaprasza na nie osoby, o których wie, że nie mają jednoznacznego zdania i łatwo jej ulegają, by przeforsować swój pomysł.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego
Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Informacja Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »