| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Porady internautów > Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego

Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego

Zasady komunikowania się w miejscu pracy wpływają na efektywność działania firmy. Wzajemne oddziaływanie doprowadza do stworzenia sytuacji, w której jednostka może być wykorzystywana przez inną.

Istotnym jest poznanie reguł stosowanych w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.

Robert Cialdini podaje sześć reguł działań celowościowych w sytuacjach społecznych, a więc też w tych, jakie występują w miejscu pracy. Do owych reguł należą: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.

Społeczny dowód słuszności Reguła ta wiąże się bezpośrednio z pojęciem konformizmu, a dokładniej z ludzka skłonnością do niego. Bardzo często jest tak, że ludzie, którzy nie mają zdania na jakiś temat, sugerują się opinią większości, lub osób im bliskich. Reguła społecznego dowodu słuszności ma szerokie zastosowanie w reklamie oraz w głoszeniu pewnych idei.

Polecamy: Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

W tworzeniu akcji promocyjnej można ją wykorzystać poprzez skierowanie komunikatu do ściśle określonej grupy odbiorców, np. osób młodych. Taka forma reklamy sprawdza się w stosunku do dzieci i młodzieży, które mają silne poczucie przynależności do określonej grupy. W przekazach takich może paść stwierdzenie: „wszyscy mają X, więc ja też mam”.

Pomijając kwestie promocyjne to ta zasada ma też zastosowanie podczas negocjacji wewnętrznych, gdzie osoba prowadząca spotkanie i chcąca osiągnąć określony cel zaprasza na nie osoby, o których wie, że nie mają jednoznacznego zdania i łatwo jej ulegają, by przeforsować swój pomysł.

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego
Społeczny dowód słuszności metodą wpływu społecznego

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Accace Polska

Accace jest jednym z liderów firm doradczo-outsourcingowych, obecną na rynku od 2006 roku. Zatrudniamy ponad 550 profesjonalistów, w tym prawników, doradców podatkowych, księgowych i finansistów oraz specjalistów kadrowo-płacowych. Accace doradza ponad 2 000 klientom w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK